چکیده:
شهرت داستان لیلی و مجنون و مثل شدن آنها در عشق و عاشقی، درواقع از دولت سر شاعران ایرانی حاصل آمده است. نقاشی ایرانی با شعر و ادب فارسی الفت دیرینه دارد و بهمرورزمان با حکمت کهن ایرانی و عرفان اسلامی درآمیخته است. در هر اثر تجسمی، هنرمند نحوه نگرش خود را به موضوعی خاص به تصویر میکشد و مجموعه پیامهای تصویری باعث ایجاد ارتباط بصری میشود. نقش لیلی همواره در طول تاریخ هنر و ادب ایران بهعنوان یکی از اسطورههای زنانه مطرح بوده است. ازجمله در آثار کمالالدین بهزاد، میر خلیل نقاش، مظفر علی تربتی و قاسم علی، بهعنوان مفهومی مهم، سیما و سرشت خاصی دارد. هدف این پژوهش تحلیل بصری نقش لیلی و همخوانی متن و تصویر این شخصیت در نگارههای کتب خمسه نظامی و هفتاورنگ جامی در دورههای تیموری و صفوی است. با تحلیل و بررسی نگارههای موجود در دوران مذکور به جایگاه لیلی در این کتب پرداختهشده و سپس با نگاهی تطبیقی به نقش لیلی و استخراج نقاط افتراق و اشتراک آن و همخوانی متن و تصویرسازی پرداختهشده و تلاش شده است تا به این سؤالات پاسخ داده شود که نخست ویژگیهای تجسمی لیلی در خمسه نظامی و هفتاورنگ جامی در عصر تیموری و صفوی چیست؟ و همچنین انطباق متن و تصویر تا چه اندازه بوده است؟ در نگارههای عصر تیموری و صفوی لیلی زنی نجیب و افسونگر بارنگ پوستی روشن و دستهای باریک و کشیده به تصویر کشیده شده که عمدتاً در مرکز توجه بوده ولی خودش به بیرون از تصویر نگاه میکرده است. در دوران مذکور با توجه به تعدد فرقههای عرفانی اغلب نقاشان برداشت شخصی خود را از متن به تصویر درآوردهاند که درنتیجه در برخی موارد هنرمند تعهد کمی به متن توصیفی داشته است.
In Iranian paintings, both signs of physical beauty and feminine spiritual beauty have emerged with applications of artistic and design principles. In harmony with literature, painters have attempted to show the concept of women with good outward and inward qualities, and finally to present a beautiful and chaste image of them in their paintings. According to Iranian literature and paintings, a considerable part belongs to female myths such as Layla, moreover with Majnun, which is the cause of numerous literary and artistic works. In fact, the fame of the story of Layla and Majnun and their love, was born owing to of Iranian poets. Iranian paintings and poems have an old relationship, insofar as they have merged with ancient Iranian wisdom and Islamic mysticism. In visual art, the artist tries to picture his or her views of a particular subject, which is the set of visual messages created a visual connection. The concept of Layla (appearance and nature) is significant in drawings of painters such as Kamal Al-Din Behzad, Mir Khalil Naqash, Mozaffar Ali Torbati and Qasem Ali. The aim of this research is visual analyzing the role of Layla and her postures in one side and the conformity between poetry diwans of Khamseh of Nezami and Haft Awrang of Jami and drawings created during Timurid and Safavid dynasties, on the other side. The role of Layla in drawings of the mentioned periods and diwans was analyzed to figure out the compatibility and incompatibility points between drawings and poems descriptions. In addition, this research tries to answer two questions. First, what are the visual specials of Layla in the diwans of Khamseh of Nezami and Haft Awrang of Jami during the Timurid and Safavid dynasties? Second, how compatible can be drawings and original poems descriptions? According to the paintings created during mentioned dynasties periods, there are some paintings which the Layla was depicted according to the poet explanation while in some others the painters entered their ideas into their works. Therefore, in some paintings there is huge difference between poems description and the drawings. Layla was portraited as a virtuous and charm girl, who has bright skin, long and tiny hands. As a rule, she was drawn at the center of paintings and spotlighted but always looked at downward. In most of the cases, she was sitting in heavy and dignified posture but in others she had special position which is related to the location and surrounding atmosphere. According to poems, Layla was a modest girl and in most paintings, Layla was drawn with her servants while the aristocratic temperament was not seen in her. Whereas many mystical sects existed during mentioned dynasties, the most painters often portrayed a person with some interferences which had an ideological and religious background. Therefore, it is obvious difference between drawings and the poems descriptions. In addition, to understand the poems meaning, knowledge of literature and getting help of some professors are required. The notable point in the poems mentioned by professors were their tension in the meaning, hence, the consensus idea were applied to understand the meaning of a poem.
خلاصه ماشینی:
تحلیل تطبیقی نقش اسطورهای لیلی در آثار نظامی و جامی و بازنمود آن در نقاشی ایرانی ساره رضایی( كارشناسي ارشد نقاشی، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ايران عليرضا شيخي استاديار دانشكده هنرهاي كاربردي، دانشگاه هنر، تهران، ايران چکیده شهرت داستان لیلی و مجنون و مثل شدن آنها در عشق و عاشقی، درواقع از دولت سر شاعران ایرانی حاصل آمده است.
با تحلیل و بررسی نگارههای موجود در دوران مذکور به جایگاه لیلی در این کتب پرداختهشده و سپس با نگاهی تطبیقی به نقش لیلی و استخراج نقاط افتراق و اشتراک آن و همخوانی متن و تصویرسازی پرداختهشده و تلاش شده است تا به این سؤالات پاسخ داده شود که نخست ویژگیهای تجسمی لیلی در خمسه نظامی و هفتاورنگ جامی در عصر تیموری و صفوی چیست؟ و همچنین انطباق متن و تصویر تا چه اندازه بوده است؟ در نگارههای عصر تیموری و صفوی لیلی زنی نجیب و افسونگر بارنگ پوستی روشن و دستهای باریک و کشیده به تصویر کشیده شده که عمدتاً در مرکز توجه بوده ولی خودش به بیرون از تصویر نگاه میکرده است.
ir (این مقاله مستخرج از پایاننامه کارشناسی ارشد نویسنده اول با عنوان تحلیل تطبیقی نقش اسطورهای لیلی در آثار نظامی و جامی و بازنمود آن در نقاشی ایرانی به راهنمایی دکتر علیرضا شیخی (استادیار دانشگاه هنر) در موسسه آموزش عالی فردوس است.
تحلیل سیماوسرشت لیلی در نگارههای داستان لیلی و مجنون نظامی و جامی عصر تیموری و صفوی زیباییشناسی تصویر زن در نگارگری ایرانی، برآمده از جایگاه زن از منظر دین اسلام و از نگاه ادیبان و عارفان مسلمان است که منبع الهام هنرمندان نگارگر قرارگرفته است.