چکیده:
هدف این پژوهش نقد و بررسی انتقادات مطرح شده دربارهی تعلیم و تربیت هگلی با تمرکز بر مفهوم تعلیم و تربیت در پدیدارشناسی هگل است. بدین منظور با استفاده از روش تحلیل مفهومی و با مبنا قرار دادن پدیدارشناسی هگل، انتقادات وارد بر تعلیم و تربیت هگلی داوری و ارزیابی شد. عناوینی چون 'تعلیم و تربیت هنجارین با تأکید بر دو قطب تدریس و یادگیری' و 'نفی آزادی مطلق در تعلیم و تربیت' از جمله نقاط قوت مطرح شده است. تعلیم و تربیت در پدیدارشناسی هگل بر تعامل دو قطب تدریس و یادگیری به منظور نیل به اهداف مطلوب تربیتی استوار است. بدین جهت آزادی مطلق/ سلبی افراد با رعایت هنجارها و ارزش های تربیتی جای خود را به آزادی ایجابی میدهد. 'تمامیتخواهی در تعلیم و تربیت' و 'کژتابی در باب آزادی در تعلیم و تربیت دوران کودکی'، دو مورد از نقاط ضعفِ تعلیم و تربیت هگلی هستند که با نظر به پدیدارشناسی ارزیابی انتقادی شده اند. با این تفسیر که تمامیتخواهی در تعلیم و تربیت نه تنها به معنای نادیده گرفتن دیگری نیست بلکه خرد برای هگل با ایده دیگری در هم تنیده است و در تعامل با دیگری ها است که تشکل و تمامیت پیدا میکند. این در حالی است که مفهوم آزادی در دوران کودکی برای به رسمیت شناختن تمامیتِ خرد، نیازمند تفسیری بازسازانه در تعلیم و تربیت هگلی است.
خلاصه ماشینی:
١ تأملي بر مضامين انتقادي در باب تعليم و تربيت هگلي با نظر به پديدارشناسي روح ٤ سعيد آزادمنش ٢، خسرو باقري نوع پرست ٣ و ميثم سفيدخوش چکيده هدف اين پژوهش نقد و بررسي انتقادات مطرح شده درباره ي تعليم و تربيت هگلي با تمرکز بر مفهوم تعليم و تربيت در پديدارشناسي هگل است .
است با مبنا و معيار قرار دادن فرآيند تکوين دانش در پديدارشناسي هگل و تعليم و تربيت منتج از آن ، اعتبار اين نقدها سنجيده شود، سپس نقدهاي برآمده از اين پژوهش نسبت به تعليم و تربيت هگلي نيز بر همين مبنا بيان شود.
Bildung با توجه به فرآيند تکوين دانش در پديدارشناسي، تعليم و تربيت در پديدارشناسي هگل به مثابه «بيلدونگ » تعريف شده است که هشت مؤلفه ي مفهومي دارد.
بنابراين تعليم و تربيت برآمده از پديدارشناسي سه گام اساسي دارد که با نظر به مفهوم بيلدونگ اين گونه توضيح داده مي شود: نخست ، فرد تصوري از آنچه در اختيار دارد يا امر داده شده پيدا مي کند و به نحوي خود را در آن مي يابد.
در اين ديدگاه تعليم و تربيت به دنبال آن است تا خردورزي فراگير آشتي جويانه را به عنوان هدف خويش دنبال کند؛ نظر به فرآيند تکوين دانش در پديدارشناسي هگل (١٨٠٧/ ٢٠١٣)، آنچه غايت آگاهي است دانستن مطلق است .
On the educative reading of Hegel's Phenomenology of Spirit.