چکیده:
مقدمه: هدف تکاملی انسان (قرب به خدا) جز با تزکیه و تربیت نفس آدمی به دست نمیآید، و تزکیه و تربیت خواهان هماهنگی ظاهر و باطن هستند. بدین ترتیب یکی از مبانی تربیت اسلامی اصلاح ظاهر بهمنظور توجه به درون و باطن است. بر این اساس هدف این مقاله آن بود که به روش اسنادی و کتابخانهای و با رویکرد دینی، روشهای تربیتی اصل اصلاح ظاهر را که شامل تلقین به نفس و روش تحمیل به نفس یا همان ریاضت، و همچنین روش تلقین به نفس را از دو جنبه منفی و مثبت یعنی تلقینهایی که منهیعنه هستند و نباید صورت گیرند و تلقینهایی که مثبت هستند و باید به کار گرفته شوند را بررسی کند.
نتیجهگیری: ظاهر و باطن آدمی دایماً در حال تاثیر و تاثر بر یکدیگرند. ظاهر انسان بهعنوان اولین مرتبه از مراتب وجودی پیوسته در حال نقشزنی بر باطن است و توسط او راه بر اصلاح و تزکیه درون هموار میشود. اصلاح ظاهر در نهایت میتواند به شکلدهی باطن و شخصیت فرد منجر شود. ظاهرسازی زمانی مذموم محسوب میشود که متوجه به مردم و مایه خودنمایی و ریا باشد ولی اگر متوجه به درون بوده و در راستای تربیت عالیه باشد مقبول است و اهمیت خاصی در نظام تربیتی خواهد داشت، زیرا در نتیجه شکوفایی فطری و علمی فرد را در پی خواهد داشت و در نهایت منجر به تزکیه و تهذیب نفس او میشود و چنین فردی قادر است، منشأ تحول در انسانهای دیگر شود.
Introduction: The evolutionary goal of man (Proximity to God) is not achieved except through the cultivation of the human soul, and the cultivation and the desires to harmonize the appearance and the inner being; therefore, it is one of the foundations of Islamic education to refine the appearance in order to pay attention to the inside. Accordingly, the current study aimed at investigating the outer appearance refinement taking into account all words and deeds included in self-hypnosis by a documentary and library method, with a religious look, as well as the austerity aspects of words and deeds. We also examined both negative and positive self-hypnosis, that is to say, inculcations that are not and should not be made, and inspirations that are positive and should be applied.
Conclusion: Inner and outer dimensions of man constantly influence each other. The human appearance as the first order of his being is continuously impacting the inner part, and by doing so, he is guided by the path of reformation and transcendence. Appearance reformation can ultimately lead to the formation of a personchr('39')s inner being and personality. Pretense is considered disgrace when it comes to peoplechr('39')s sight and for show off, but if it comes to the inside and is in the process of perfect education, it is acceptable and will be of special importance in the educational system, because it will result in the natural and scientific flourishing of the individual; and ultimately leads to the cultivation and refinement of his soul, and such a person is able to originate in transformation in other humans.