چکیده:
با بررسی اشعار عاشقانه ی فروغ فرخزاد در می یابیم که عنصر عشق، محرکی است که به طور ناخودآگاه، ساحت بیرونی و درونی او را نشان می دهد؛ لذا با توجه به ساحت بیرونی و تمایلات تنانی، نوع نگرش فروغ به عنصر عشق، زمینی و فرودین می باشد که عنصر شوریدگی بر دو عنصر صمیمیت و تعهد می چربد. از طرف دیگر با توجه به ساحت درونی و ارضاء حس همسری و عواطف زنانگی ، نوع نگاه فروغ به عنصر عشق، آسمانی و متعالی می باشد که عنصرِ صمیمیت و تعهد بر شوریدگی غالب می آید.
از این رو نویسندگان این مقاله سعی دارند با توجه به بسامد بالای واژه عشق و مشتقات آن در آثار فروغ به روش تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه ای به بررسی اشعار عاشقانه ی او بر اساس نظریه مثلث عشق استرنبرگ و با کار بست سه مؤلفه: شوریدگی، صمیمیت و تعهد عشق بپردازند. البته برآیند مقاله حاکی از این است که بر اساس نظریه ی عشق استرنبرگ، فروغ با توجه به موقعیت های مختلف زندگی، نتوانسته تعادل و توازنی بین سه عنصر شوریدگی، صمیمیت و تعهدِ عشق برقرار کند؛ لذا در دست یابی به عشق آرمانی (عشق کامل) ناموفق بود.
خلاصه ماشینی:
از اين رو نويسندگان اين مقاله سعي دارند با توجه به بسامد بالاي واژه عشق و مشتقات آن در آثار فروغ به روش تحليلي و با مراجعه به منابع کتابخانه اي به بررسي اشعار عاشقانه ي او بر اساس نظريه مثلث عشق استرنبرگ و با کار بست سه مؤلفه : شوريدگي ، صميميت و تعهد عشق بپردازند.
البته برآيند مقاله حاکي از اين است که بر اساس نظريه ي عشق استرنبرگ ، فروغ با توجه به موقعيت هاي مختلف زندگي ، نتوانسته تعادل و توازني بين سه عنصر شوريدگي ، صميميت و تعهد عشق برقرار کند؛ لذا در دست يابي به عشق آرماني (عشق کامل ) ناموفق بود.
٢-به نظر مي رسد سه مؤلفه (صميميت ، شهوت و تعهد) که در سه رأس مثلث عشق رابرت استرنبرگ وجود دارد، در اشعار فروغ فرخزاد نيز قابل مشاهده است .
پيشينه ي تحقيق : درباره ي پيشينه ي اين تحقيق بايد گفت با توجه به بررسي هاي انجام شده ، مقاله اي مستقل با عنوان «بررسي اشعار عاشقانه فروغ فرخزاد بر اساس نظريۀ عشق رابرت جي استرنبرگ » تأليف نشده است .
اين خود حاکي از زندگي عاشقانه اوست ، لذا مي توانيم سه عنصر شهوت ، صميميت و تعهد را که استرنبرگ در نظريه عشق خود، آن ها را در سه رأس مثلث قرار داده است ، به وضوح در آثار فروغ ببينيم و مورد بررسي قرار دهيم .