چکیده:
در آیینۀ ادب فارسی، ترانه همواره اصطلاحی عام بوده که بر انواع قالبهای شعری ملحون یا همراه موسیقی (بهویژه فهلویات،
دوبیتی، رباعی و بیت) اطلاق میشده است. ترانۀ معاصر در ابتدای سدۀ اخیر به شیوة سنتی سروده میشد. این صورت شعری تحت
تاثیر ادبیات دورۀ بازگشت قرار داشت و انگیزۀ تقلید و احیای دوران شکوهمند موسیقی باستان در بهوجودآمدن سبکهای شیدا و
عارف قزوینی نقش ویژهای داشت. در اواسط قرن، جنبش نوگرایی در ترانه و موسیقی فارسی نفوذ کرد و نوعی تازه را بنیان نهاد. هدف
اصلی در این پژوهش بررسی سیر این تحول در ترانههای دوران معاصر است. ترانهای که بعد از گذر از تحولات تاریخی دوران اسلامی،
جنگها و صلحها، آرامشها و جنبشها به انقلاب اسلامی ایران پیوند خورد و به آنچه امروز شاهد آن هستیم تبدیل شد. در نهایت به
نظر میرسد زبان ترانۀ امروز نسبت به پیش از انقلاب صمیمی و همه فهمتر شدهاست که ناشی از تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعۀ
روزگار ماست. برای درک بهتر این مفهوم» بنا به نیازه مختصر تاریخچهای از ترانهسرایی و تعاریفی از مفاهیم بنیادین این شاخة ادبی
موسیقایی ارائه شدهاست. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی است که از ابزارهای کتابخانهای برای درک تاریخچه و مشاهده تحقیقات
پیشین و روش تحلیل محتوا استفاده برده است.
In Persian literature, song has always been a generic term that refers to a variety of music-accompanied poetic formats (especially Fahlaviat, couplet, Rubaie, and Beat). The contemporary song was written in the traditional way at the beginning of the last century. This poetic form was influenced by the literature of the return period and the impetus to imitate and revive the glorious era of ancient music played a special role in the emergence of the styles of Ali Akbar Khan Sheida and Aref Ghazvini. In the middle of the century, however, the modernist movement permeated Persian song and music and established a new kind. The main purpose of this study is to investigate the evolution of contemporary songs. A song that transcended the Islamic Revolution of Iran after the historical developments of the Islamic era, wars and peace, movements and became what we are seeing today. Ultimately, the language of today's tranquility seems to have become more intimate than before the revolution, which is due to the social and cultural developments of our society today. To better understand this concept - as needed - a brief history of songwriting and definitions of the fundamental concepts of this literary branch of music is provided. This research is a descriptive-analytic one that uses library tools to understand the history and view past research and content analysis.