چکیده:
بسیاری از نویسندگان امریکایی در سدة بیستم، تحت تاثیر مکتبهای فلسفی غرب قرار گرفتهاند
و از سرچشمة آن مکتبها سیراب شدهاند. اما هنری میلرء بر خلاف دیگر نویسندگان امریکایی، به
عرفان شرق و آیینهای فکری چین، هند و جنوبشرقی آسیا توجه داشت. میلر در این رهگذر به آیین
بودا و همچنین به آیین تائوئیسم گرایش یافت و آثار ادیی او را میتوان بازتابی از این شیوههای تفکر
شرقی به شمار آورد.هنری میلر از این حیث، نویسندهای استثنایی و نوآور است و مسیر تفکر او با جامعة
معاصرش در تقابلی چشمگیر قرار داشت.
خلاصه ماشینی:
کليد واژگان بوديسم ، تائوئيسم ، هنري ميلر، آيين ذن ، عرفان شرقي، تاريخ ادبيات امريکا ١ - عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلاامي واحدکرج فصلنامه ي تخصصي زبان و ادبيات فارسي 40 مقدمه مقالۀ حاضر دربارة يکي از مهم ترين نويسندگان قرن بيستم امريکا است .
(٢٠:٢) 43 شماره ٤، تابستان ١٣٨٩ در مورد بودا و آيين او سخن هاي فراواني رفته که پيروان او را شيفته اين آيين کرده است .
" (سوزوکي Suzuki، ١٩٦٨: ص ٢٤٥) و اما همان گونه که هر چراغي را خاموشي است بودا نيز با پيوستن به نيروانا، راه خاموشي فصلنامه ي تخصصي زبان و ادبيات فارسي 44 خود را در اين جهان ادامه دادو به پيروانش ميراثي راهديه داد که آنان را به سکوت رهنمون و هياهوي جهان را در نظرآنان نابود سازد.
اگرچه هنري ميلر، فصلنامه ي تخصصي زبان و ادبيات فارسي 50 محصول فرهنگ و اجتماع غرب مدرن است ، اما محل زندگي وي در شهر نيويورک، که نقطه ي تلاقي فرهنگ هاي گوناگون است او را از جامعه ي خود دور کرده و به سمتي ديگر مي کشاند و به دليل روحيه ي حق طلب و ماجراجويانه اش ، شرق را بر مي گزيند.
" (همان ) 57 شماره ٤، تابستان ١٣٨٩ گفتگوي عجيب ميلر با کلود ادامه مي يابد و در انتها کلود از رهايي و روح جهان سخن ميگويد و اين حرف ها چنان شبيه اعتقادات ميلر است که ميلر جز تکان دادن سرش براي تاييد حرف هاي او چيزي بيان نمي کند.