چکیده:
بررسی «روایت» یکی از شیوههای تحلیل اقتباس بهشمار میآید. یکی از جزئیاتی که در تحلیل روایت موجب گسترش متن مقصد نسبت به متن مبدأ میشود، پژوهش زاویة دید در روایت است. مانفرد یان در نظریة پنجرههای کانونیشدگی به این مسئله پرداخته و آن را بهمثابة سازوکاری در نظریة تحلیل روایت سامان داده است. پیر پائولو پازولینی در فیلم «ادیپشاه» (1967)، از همین منظر اقتباس خود را از نمایشنامة «ادیپ شهریار» اثر سوفوکل شکل داده است. «ادیپ» سوفوکل در فیلم پازولینی بهمثابة یک پیشداستان رخ میدهد تا فیلمساز از منظر شخصیت افسر فیلم خود، تفسیری تازه از اثر کلاسیک یونانی را شمایل بخشد. در این پژوهش تطبیقی که بهروش کتابخانهای انجام شده، بنابر نظریات پنجرههای کانونیشدگی مانفرد یان، به این سؤال پاسخ داده شده که پازولینی چگونه در سازوکار روایی خود از یک نمایشنامة کلاسیک، چونان عاملی تداعیگر، برای مواجهة شخصیت امروز خود با جهان سود برده است. همچنین این فرضیة پژوهش بهاثبات رسیده است: بهنظر میرسد آثار کلاسیک، بهمثابة عناصر تداعیگر، امکان پدید آوردن سازوکار روایی را موجب میشود که فرایند درک را در جهان امروز میسر میکند.
Studying the "narrative” is a way of analyzing the adaptation. In the analyzing of the narration, examining the point of view is among the particularities that may expand the target text further than the source. This is Manfred Jahn's core concern in his theory of Windows of Focalization, which is organized as a mechanism in the narrative analysis theory. In Pasolini's movie, Sophocles' Oedipus takes place as a pre-narrative so that the director can create a novel depiction of the Greek classic. There are chapters in the play that are inevitably cut out of the stage renderings of the play due to the lack of theatrical feasibility, and the readers learn about them merely through dialogs along the play. Owing to the aforesaid approach, the filmmaker adds a mimesis of those chapters to the motion picture to reveal the underlying determinism of Oedipus furthermore, and to probe into the notion of destiny in the modern world. Using the desk research methodology to conduct a comparative research, the present study would ask the following question: How has Pasolini made use of a classical play in his narrative mechanism as an associative agent for his modern-day movie character's confrontation with the world? Also, the research hypothesis is concerned with the idea that the classical works seem to function as associative elements, making it possible to provide a narrative mechanism which in turn facilitates the process of perception in today's world.
خلاصه ماشینی:
تحليل سازوکار روايت پازوليني از «اديپ » سوفوکل برمبناي نظريۀ پنجره هاي کانونيشدگي مانفرد يان رامتين شهبازي ١* (دريافت : ١٣٩٨/٦/٢ پذيرش : ١٣٩٨/١٠/٥) چکيده بررسي «روايت » يکي از شيوه هاي تحليل اقتباس به شمار مي آيد.
در ايـن پژوهش تطبيقي که به روش کتابخانه اي انجام شده ، بنـابر نظريـات پنجـره هـاي کـانونيشـدگي مانفرد يان ، به اين سؤال پاسخ داده شده که پازوليني چگونه در سـازوکار روايـي خـود از يـک نمايش نامۀ کلاسيک ، چونان عاملي تداعيگر، براي مواجهۀ شخصيت امروز خود با جهـان سـود برده است .
بنابراين لنز در اين مرحله عاملي است که دنياي بيرون 175 روايت را به درون آن متصل ميکند و از اين طريق امکـان تأويـل را بـراي راوي پديـد ميآورد؛ زيرا کانونيگر براي کانوني کردن ، زاويه و نگـاهي خـاص را برمـيگزينـد کـه لزوما عيني نيست و براساس کنش ذهني شکل ميگيرد.
اما اگر حرکتي معکوس در پيش داستان شکل گيرد، چه اتفاقي رخ ميدهد، يعني مؤلف قصد کند پيشاروايت را مقيد کند؟ آيا آن گاه دوباره پيشاروايت همان پيش داستان است يا اينکه خود، روايت است ؟ پازوليني ايـن پـيش داسـتان را در «اديـپ شـاه » برجسـته و آن را بـه جهـان ذهنـي شخصيت امروزي خود منتسب ميکند.
188 A Study on Pasolini's Narration of Sophocles' Oedipus based on Manfred Jahn' Theory of Windows of Focalization Ramtin Shahbazi*1 1.
This is Manfred Jahn's theory of windows of focalization, which is organized as a mechanism in the narrative analysis theory.
Keywords: Narrative, Oedipus, Windows of Focalization, Manfred Jahn.