چکیده:
نظریه استعاره مفهومی که از دهه های پایانی قرن بیستم با نظریه پردازی دو زبان شناس به نام های جورج لیکاف و مارک جانسون، ارائه گردید، موجب ایجاد چالشی در بین نظریه های سنتی گردید. مطابق با این نظریه، استعاره مفهومی ریشه در ذهن انسان داشته به صورت ناخودآگاه در زندگی روز مره انسان جریان دارد. لیکاف و جانسون استعاره مفهومی را به سه نوع ساختاری، هستیشناختی و جهتی تقسیم نمودهاند. در پژوهش حاضر با روش تحیلی – نظری به بررسی آیات مربوط به قیامت که در آنها از استعاره مفهومی به جهت فهم بهتر ودرک بیشتر آنچه برای ما از آن جهان ناشناخته می باشد؛ از قبیل واقعه، میقات و نامهای 170 گانه و ...پرداخته شده است. دست آورد تحقیق حاکی است که: قرآن کریم با توجه به نامأنوس و غیر محسوس بودن جهان پس از مرگ، از قالب و ابزار زبان به صورت استعارهای جهت فهم بیشتر این واقعه استفاده شده است. اما نکته حائز اهمیت در این پژوهش این می باشد که در میان آیات بسیاری که در آنها استعاره مفهومی در انواع مختلف به کار رفته است، غالب آیات مربوط به قیامت از طریق استعاره مفهومی شناسایی شده است و نوع هستی شناسی آن بیشتر کلمات را شامل شده و نوع ساختاری و جهتی در مرتبه بعدی قرار دارد. این مسئله نشان میدهد که مباحث ماورایی و آینده پژوهی در قالب استعارهای برای مخاطب باور پذیرتر است.
The theory of metaphor, a concept introduced in the last decades of the twentieth century by the theorists of two linguists, George Lykoff and Mark Johnson, has challenged traditional theories. According to this theory, conceptual metaphor is rooted in the human mind and flows subconsciously in human daily life. Lycoff and Johnson have divided conceptual metaphor into three types: structural, ontological, and directional. In the present study, the analytical-theoretical method examines the verses related to the Day of Judgment, in which they use a conceptual metaphor for a better understanding and understanding of what is unknown to us from that world; Such as events, 170 letters and letters, etc. have been discussed. The results of the research indicate that: The Holy Quran, due to the unfamiliarity and invisibility of the world after death, the form and tools of language have been used as a metaphor to better understand this event. But the important point in this research is that among the many verses in which conceptual metaphor is used in different types, most of the verses related to the resurrection have been identified through conceptual metaphor and its ontological type includes most words. And the structural and directional type is in the next order. This shows that transcendental and futurist topics are more plausible to the audience in the form of metaphors.