چکیده:
در کلام جدید، «نظریه خلقت» با «نظریه تکامل» مقابل انگاشته میشود؛ زیرا در نظریه تکامل مراحل پیدایش حیات به صورت طبیعی تبیین میشود و خالق آگاه در آن نقشی ندارد؛ در مقابل خلقتگرایان به عاملیت و فاعلیت خالق آگاه اصرار دارند. در این میان برخی دانشمندان خداباور نظریه طراحی هوشمند را ارائه دادند تا در میان عوامل طبیعی جایی برای عوامل ماورائی بگشایند. اکنون مسئله این است که آیا قرآن نیز خلقت موجودات را معارض ایجاد طبیعی و تحولی آنها میداند؟ این پژوهش بر اساس تحلیل درون بافتی واژه خلق روشن میسازد که خلقت قرآنی به پیدایش موجودات با سامان یافتن اجزاء یک ارگان به صورت زمانبر و مرحلهمند و با دخالت عوامل طبیعی، اشاره دارد؛ یعنی تمام مراحل تکون ارگان متکی به امر و اراده خداوند است. در واقع منظر خلق در قرآن وصف پیدایش از نمای طبیعی و تکاملی است، اما منظر امر یا ملکوت به نمای باطنی پدیدهها و نقش خالق اختصاص دارد. این تبیین به نتیجه عدم دوگانگی خلقت و تکامل میرسد. البته قرآن نظریه طراحی هوشمند را رد میکند، زیرا اثر امر خداوند را در عرض سایر علتها میداند.
In new theology, kalami jadid, the "theory of creation" is known as contrasted with the "theory of evolution"; Because in the theory of evolution, the stages of the emergence of life are explained naturally without any role by a conscious creator in it; In contrast, creationists insist on the agency of the conscious Creator. Meanwhile, some theist scientists proposed the theory of intelligent design to open a place for immaterial agents among natural ones. The question now is whether the Qurchr('39')an also considers the creation of beings as opposed to their natural creation and evolution. Based on the intra-histological analysis of the word creation, this study clarifies that the Qurchr('39')anic creation refers to the emergence of beings by arranging the components of an organ in a temporal and step-by-step manner with the intervention of natural agents; that is, all the stages of the organ formation are depend on the command and will of God. In fact, the view of creation in the Qurchr('39')an is a description of creation from a natural and evolutionary view, but the view of command, amr, or kingdom, malakut, is dedicated to the esoteric view of phenomena and the role of the Creator. This explanation results in the lack of duality of creation and evolution. Of course, the Qurchr('39')an rejects the theory of intelligent design, because this theory recognizes the effect of Godchr('39')s command among other causes.
Keywords
Science and Religion, Scientific Interpretation of the Qurchr('39')an, Theory of Creation, Theory of Evolution, Intelligent Design, Kingdom.
خلاصه ماشینی:
تعريفي كه خلقتگرايان از آن ارائه ميدهند، با پيدايش طبيعي پديدهها در تعارض است؟ همچنين ميتوان بررسي نمود كه آيا نظريه طراحي هوشمند كه نقش خالق را به همراه عوامل طبيعي جسجو ميكند، مورد تأييد قرآن است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار ۱: نمودار رويكردهاي وصف چگونگي پيدايش موجودات در راستاي حل مسئله فوق، آيات خلقت و شبكه مفهومي آن مطالعه و دو سؤال و فرضيه زير مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
(توكليپور و عليزماني، ۱۳۹۶: ۷۴۳) نتيجه بنابر تحليل كاربردهاي واژه خلق در قرآن روشن شد اين واژه به پيدايش موجودات از طريق فرآيند طبيعي سامان يافتن اجزاء يك ارگان بهصورت زمانبر و مرحلهمند و با دخالت عوامل طبيعي اشاره دارد كه در تمام مراحل متكي به امر و اراده خداوند است.
اكنون مسئله اين است كه آيا قرآن نيز خلقت موجودات را معارض ايجاد طبيعي و تحولي آنها ميداند؟ اين پژوهش بر اساس تحليل درون بافتي واژه خلق روشن ميسازد كه خلقت قرآني به پيدايش موجودات با سامان يافتن اجزاء يك ارگان به صورت زمانبر و مرحلهمند و با دخالت عوامل طبيعي، اشاره دارد؛ يعني تمام مراحل تكون ارگان متكي به امر و اراده خداوند است.
اكنون مسئله اين است كه آيا قرآن نيز خلقت موجودات را معارض ايجاد طبيعي و تحولي آنها ميداند؟ اين پژوهش بر اساس تحليل درون بافتي واژه خلق روشن ميسازد كه خلقت قرآني به پيدايش موجودات با سامان يافتن اجزاء يك ارگان به صورت زمانبر و مرحلهمند و با دخالت عوامل طبيعي، اشاره دارد؛ يعني تمام مراحل تكون ارگان متكي به امر و اراده خداوند است.