چکیده:
از جمله مسائلی که فکر اندیشمندان اسلامی را به خود جلب کرده است، مساله خلود برخی از اهل نیران، در جهنم است. گروهی از دانشمندان اسلامی که پرچمدار آنها برخی از عارفان اسلامی می باشند، بر عدم خلود اهل دوزخ، تاکید دارند. آنها خلود در نیران را خلاف کشف وشهوددانسته، معتقدند، خلود در جهنم خلاف رحمت واسعه خداوندی وخلاف فطرت توحیدی می باشد. این افراد، ظاهر ادله نقلی از قبیل آیات و روایات در باب خلود را توجیه و بر ادعای خود به دلیل کشف وشهود متوسل شده اند، آنها برخی ازآیات و روایات ودلایل عقلی را موید دلیل کشف وشهود خود بیان نموده اند. نظریه عدم خلود در نیران را به شکل های مختلفی تقریر شده است. موافقان نظریه خلود در ملاحظه بر این نظریه خاطر نشان می کنند که تامل در آیات و روایات، نظریه عدم خلود را با مشکل جدی روبرو می کند . اضافه بر آنکه هیچکدام از دلایل نظریه عدم خلود از استواری و اتقان لازم برخوردار نیستند. آیه الله جوادی آملی نظریه عدم خلود را نپذیرفته و معتقد است عذاب ابدی با رحمت واسعه و عدل الهی سازگار و هماهنگ است. ومنافاتی با ان ندارد وادله مخالفان را مخدوش می داند.
One of the issues that has attracted the attention of Islamic thinkers is the issue of the death of some of the people of Niran in Hell. A group of Islamic scholars, led by some Islamic mystics, emphasize the absence of hell. They consider being born in Niran to be contrary to discovery and intuition, believing that being born in hell is against God's vast mercy and against monotheistic nature. These people have justified the appearance of narrated evidences such as verses and narrations about khulud and have resorted to their claim due to discovery and intuition. They have stated some verses and narrations and rational reasons confirming the reason for their discovery and intuition. The theory of absence in Niran has been interpreted in different ways. Proponents of the theory of khulud, considering this theory, point out that reflection on verses and hadiths makes the theory of khulod a serious problem. In addition, none of the reasons for the theory of impermanence have the necessary stability and conviction. Ayatollah Javadi Amoli has not accepted the theory of immortality and believes that eternal torment is compatible with vast mercy and divine justice. And it does not contradict it, and the argument of the opponents is distorted.
خلاصه ماشینی:
( قرطبى، 1364 ج 3، ص 362) *در «المنار» آمده است كه بعضى از مدّعيان استقلال فكرى در عصر ما با بهره گيرى از تأويلاتى كه در مورد خلود در پاره اى از كلمات پيشينيان آمده جرئت پيدا كرده بگويند: معناى خلودِ كافران در عذاب اين است كه مدّت طولانى در آن مى مانند؛ زيرا خداوند رحمان و رحيم كه رحمتش بر غضبش پيشى گرفته هرگز كسى از بندگان خود را عذاب بى نهايت نمى كند(رشيد بن علي رضا، 1990 میلادی، ج 1، ص 301)(ر-ک مكارم شيرازى، 1386، ج 6، ص 360) ۴- نگاه اهل عرفان به عذاب اهل نیران عارفان هرچند در اصل پذيرش عذاب براي کافران و مشرکان و گنه کاران با ديگر دانشمندان همنوايند و در کلمات آنها چندان تفريقي بين انواع کفر گذاشته نشده است ولی در مورد خلود در آتش، سخناني بر زبان آورده اند که دايره نجات به معناي رهايي از دوزخ، هرچند بعد از تحمل عذابي طولاني را براي همگان توسعه داده اند، و بر مطلب خود علاوه بر ادعاي کشف، دلايلي نيز متأثر از عقل و نقل اقامه کرده اند.