چکیده:
As Human Rights are supposed to be equal for all human beings leaving any social differences away there must be ways found to educate the population in Human Rights matters. One of the ways for Human Rights education is Religion. Religion is the link between the people of one society that does not care for social and educational differences. There is no need for high education to believe and to confess to a religion. But also in times of insecurity, e.g. wars or catastrophes, people tend to be more religious than in times of peace and are seeking help and moral advice from their religious leaders. By attending religious ceremonies people get informed not only about religious matters but also about political ones as religious institutions are also a place for exchanging knowledge. An important role plays the religious leader as he can have a great influence esp. on the masses with lower education. By using effective methods he can contribute to implementing Human Rights in society. As there are already different methods of intercultural training on Human Rights affairs existing I would like to explain how, in analogy to that, an inter-religious training on Human Rights Affairs, esp. anti-discrimination, could work. The basis is the anti-bias concept which was originally developed in South Africa and which aims at the general removal of discrimination like sexism, racism, north-south-hierarchy, etc. The focus is on the sensibilization of oneself and starting a life-long-learning process of living aware of existing prejudices and developing tolerance in society. The anti-bias concept starts working directly at the mechanism of discrimination and is therefore useful and appropriate for the pedagogical fields which include religious institutions. The religious leader is enabled by this training to work with groups, e.g. children and adults or men and women, and lead those people to their emotional self-experience. Developing on this, non-discriminating conducts for the personal life- and the working situation is produced. Religion that works together with the anti-bias method shows how many chances a society has with less discrimination for all and helps finally to implement Human Rights.
از آنجا که تصور میشود حقوق بشر برای همه انسانها برابر است و هرگونه اختلاف اجتماعی را کنار میگذارد، باید راههایی برای آموزش جمعیت در امور حقوق بشر یافت. یکی از راههای آموزش حقوق بشر دین است. دین پیوند بین افراد یک جامعه است که به تفاوتهای اجتماعی و آموزشی اهمیت نمیدهد. برای اعتقاد و اعتراف به یک دین نیازی به تحصیلات عالی نیست. اما در زمان ناامنی، به عنوان مثال در جنگها یا فجایع، مردم بیشتر از زمان صلح، مذهبی هستند و از رهبران مذهبی خود درخواست کمک و مشاوره اخلاقی دارند. با شرکت در مراسم مذهبی، مردم نه تنها در مورد امور مذهبی بلکه در مورد موارد سیاسی نیز مطلع میشوند زیرا نهادهای مذهبی مکانی برای تبادل دانش نیز هستند. رهبر مذهبی نقش مهمی را ایفا میکند زیرا او میتواند تاثیر زیادی بر روی تودههایی با تحصیلات پایین بگذارد. رهبر مذهبی با استفاده از روشهای موثر میتواند به اجرای حقوق بشر در جامعه کمک کند. از آنجا که روشهای مختلفی برای آموزش بین فرهنگی در امور حقوق بشر وجود دارد، میخواهم توضیح دهم که چگونه آموزش بین دینی در امور حقوق بشراز فعالیتهای ضد تعصبی حمایت میکند. پایه و مبنای این مفهوم ضد تعصب در اصل در آفریقای جنوبی ایجاد شده و هدف آن رفع کلی تبعیض از قبیل تبعیض جنسی، نژادپرستی، سلسله مراتب شمال-جنوب و غیره است. تمرکز این نوشتار بر روی حساسیت بخشیدن به خود و شروع یک فرایند یادگیری مادام العمر برای زندگی با آگاهی از تعصبات موجود و ایجاد تحمل در جامعه است. مفهوم ضد تعصب مستقیما با مکانیسم تبعیض در ارتباط است و بنابراین برای زمینههای آموزشی که شامل نهادهای مذهبی است، مفید و مناسب است. رهبر مذهبی توسط این آموزش قادر به کار با تمام گروههای کودکان و بزرگسالان یا مردان و زنان است و میتواند این افراد را به سمت تجربه احساسی خودشان سوق دهد. با توسعه این روش، رفتارهای غیر تبعیض آمیز در زندگی شخصی و کار ایجاد میشود. دینی که با روش ضد تعصب همراه باشد، نشان میدهد که جامعه چه فرصتهایی برای مبارزه با تبعیض کمتر برای همه افراد جامعه است و در نهایت به اجرای حقوق بشر کمک میکند.
خلاصه ماشینی:
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Religion and the Implementation of Human Rights in the Context of Anti-Bias Simone Emmert 1 Acceptance Date: 12/12/2019 Received Date: 09/05/2020 DOI: 10.
Religion that works together with the anti-bias method shows how many chances a society has with less discrimination for all and helps finally to implement Human Rights.
5 This short overview shows that fundamental rights as the right of life, religious freedom, or equality are known in every culture but their content is interpreted differently relating to the community, the cultural and historical background, and the social position of the individual in it.
For the self-and external perception of religious Muslims the existence of Human Rights Declarations since the 1970s can be considered as helpful for the commitment of an Islamic society to Human Rights and the enhancement of the decline of the Islamophobia.
2 In the same way, Human Rights education through religious organizations works.
Conclusion As it has been constituted before, Human Rights can be considered as all society's immanent values which should support the peaceful cohabitation of people with different cultural, traditional, sociological, religious, or political backgrounds.
Religious organizations which educate their members in Human Rights training with the anti-bias-method help to implement Human Rights show that true Religion does not glorify violence, contribute to the prosperity of their community and finally highlight how many chances a society has with less discrimination for all.
“In Allahs Namen: Religiös motivierter Extremismus und Terrorismus”, in: Frank/Hirschmann, Die weltweite Gefahr, Terrorismus als internationale Herausforderung, Berlin: Berlin Verlag.