چکیده:
امروزه با نگاهی گذرا به کشاورزی مدرن, جایگاه اخلاق در کشاورزی صنعتی برای ما کاملا آشکار میگردد که ما در این مقاله
به دنبال پاسخگویی به این سوّالات هستیم که اخلاق در کشاورزی صنعتی از چه جایگاهی برخوردار است؟ و آیا در عرصهی
کشاورزی اصول اخلاقی خاص و نظامنامهی اخلاقی برای توسعه سلامت اجتماعی وجود دارد؟ ابتدا در این نوشتار به ذکر
تعریفی از علم اخلاق آشاره شده است و به بیان سه حوزهی پژوهشی و مطالعانی مختلف در این زمینه که شامل: ۱-مطالعات
توصیفی ۲-مطالعات فرا اخلاقی ۳-مطالعات هنجاری هستند پرداخته است و در ادامه تعاریف حرفه و اخلاق حرفهای را شرح
داده است و با توجه به اینکه جایگاه اخلاق حرفهای در تقسیمبندی فوق جزء مطالعات هنجاری میباشد به تبیین اخلاق
حرفهای در کشاورزی پرداخته است. سپس نظریات مختلف پرکاربرد در مکاتب مختلف فلسفی و غرب را در این زمینه شرح
داده است و در ادامه با اشاره به نظریهی اسلام در این زمینه به بیان این نکته پرداخته است که اصول منشور اخلاقی در اسلام
در همهی حرفهها مشترک است و تفاوت حرفهها در فروع میباشد. ء بدین ترتیب اصولی را که از منابع اسلامی به دست میآید.
میتوان در تمام حرفهها بهخصوص حرفهی کشاورزی به کار گرفت. ما در این نوشتار بهطور کامل به تشریح کاربرد اصول
اخلاقی در تولید. توزیع و مصرف محصولات کشاورزی خواهیم پرداخت و درنهایت راهحل برونرفت از مسائل و مشکلات ناشی
از عدم کاربرد اخلاق در کشاورزی صنعتی را گسترش توسعه پایدار در حوزهی کشاورزی میدانیم.
خلاصه ماشینی:
اﺧﻼق ﻫﻨﺠﺎري ﮐﻪ اﺧﻼق دﺳﺘﻮري ﻧﯿﺰ ﻧﺎﻣﯿﺪه ﺷﺪه اﺳـﺖ ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳـﯽ اﻓﻌﺎل اﺧﺘﯿﺎري اﻧﺴﺎن و ﺻﻔﺎت ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪه از آن ﻫﺎ از ﺣﯿﺚ ﺧﻮﺑﯽ ﯾﺎ ﺑﺪي و ﺑﺎﯾﺴـﺘﮕﯽ و ﻧﺒﺎﯾﺴـﺘﮕﯽ ﻣﯽ ﭘﺮدازد و اﺧﻼق ﮐﺎرﺑﺮدي ﮐﻪ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪ اي را ﻫﻢ در ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد زیرمجموعه اﺧﻼق ﻫﻨﺠﺎري اﺳﺖ، ﺣﺎل میتوان ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ، اﺧﻼق در ﮐﺸﺎورزي را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻧﻤﻮد ﮐـﻪ در زﯾـﺮ ﺑـﻪ ﺳﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪ از زیرمجموعه (اﺧﻼق ﻫﻨﺠﺎري) اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: 1- ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﮔﺮاﯾﯽ: ﻣﮑﺘﺒﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس آن ارزش ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺳﻮدﻣﻨﺪي آن ﺑﺮاي ﺟﺎﻣﻌﻪ دارد و اﺣﺘﯿﺎﺟﺎت ﻣﺮدم را ﻣﻘﺪم ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﻣﯽ داﻧﺪ و ﯾﮑﯽ از ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎي ﻣﻬﻢ در ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﺳﻮدﻣﻨﺪ ﮔﺮاﯾﯽ اﻗﺘﺼﺎد اﺳﺖ ﮐـﻪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﺮﯾﻦ و ارزان ﺗﺮﯾﻦ روش را ﺑﺮاي ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن ﻣﻨﺎﺑﻊ ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﺑﺸﺮ را ﺑﺮ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ دﯾﮕـﺮ ارﺟﺢ و ﺑﺮﺗﺮ ﻣﯽ داﻧﺪ ﭘﺲ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﮐﺎﺷﺖ ﺟﻨﮕﻞ ﺑﺎﯾﺪ اﻧﺠﺎم ﮔﯿﺮد وﻟﯽ ﺗـﺎ ﺣـﺪي ﮐـﻪ ﺑـﺮاي ﺗﺎﻣﯿﻦ ﭼﻮب ﻧﺴﻞ آﯾﻨﺪه ﺑﺸﺮ و ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﺑﺮاي ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﺑﺎﺷﺪ، اﺧﻼق ﺟﻮاﻣﻊ ﺻﻨﻌﺘﯽ (ﻓﺮاﻧﺘﯿـﺮ) از اﯾـﻦ ﻣﻨﻈﺮ ﻏﯿﺮ ﺳﻮدﻣﻨﺪﮔﺮاﺳﺖ ﭼﻮن ﺑﺎﻋﺚ رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﺗﺨﺮﯾﺒﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ آﯾﻨﺪه ﻣﺎ را ﺗﺨﺮﯾﺐ و ﻧـﺎﺑﻮد ﻣـﯽﮐﻨﺪ.
American-Eurasian Journal of Agriculture and Environmental Science 3, (4):609-617