چکیده:
در دنیای داستاننویسی، گوتیک گونهای داستانی است که مرزهای میان واقعیت، توهم و جنون را مطرح میکند. بازی واقعیت و توهم با بهرهگیری از مفهوم مرموز، خواننده را دچار دلهرهای درکناپذیر میکند و بهویژه از موارد وهم و ترسهای کلی دربارة مرگ بهره میبرد. اینگونه داستانها بیشتر در فضایی رنجور و بیمارگونه رخ میدهند. یکی از آثار مهمی که در سدة نوزدهم در این سبک نوشته شد، رمان دکتر جکیل و آقای هاید نوشته رابرت لوئی استیونسون بود. این سبک در عرصة رماننویسی ایران نیز راه یافت و ازجمله آثاری که مهمترین شاخصههای این مکتب را داراست، رمان ملکوت است که ازلحاظ مضمون و شاخصههای مکتب گوتیک قابلیت انطباق با رمان دکتر جکیل را دارد. درماندگی و دوگانگی شخصیتها، مسخشدن، کشمکش و ستیز شخصیتها با دنیای درونی و بیرونی، حضور ارواح، مکانهای مخوف، مرگ، جنون، قتلهای رعبانگیز، حوادث عجیب، ترسناک و غیرمعقول، هراس و ... از ویژگیهای گوتیکی این آثار هستند.
Abstract: In the world of storytelling, Gothic is a kind of story that asserts a line between reality, illusion, and madness. The interplay between reality and illusion, using a mysterious concept, and in particular drawing upon the general illusions and fears about death induce an incomprehensible apprehension in the reader. Such stories usually take place in a painful and morbid atmosphere. One of the most important works written in this style in the nineteenth century was the novel Dr. Jekyll and Mr. Hyde by Robert Louis Stevenson. This genre also found its way into the field of Iranian novel writing, and one of the works that has the most important characteristics of this style is Malakoot, which in terms of content and characteristics of the Gothic school is comparable to Stevenson’s novel. The helplessness and duality of the characters, the metamorphosis, the conflict of the characters with the inner and outer world, the presence of ghosts, scary places, death, madness, horrible murders, strange, scary and unreasonable events, fear, etc. are some of the Gothic features of both these works.
خلاصه ماشینی:
بررسي تطبيقي رمان ملکوت و رمان مورد عجيب دکتر جکيل و آقاي هايد از ديدگاه مکتب گوتيک فرشته ملکي دانش آموخته دکتري زبان و ادبيات فارسي دانشگاه ايلام ، ايلام ، ايران عليرضا شوهاني دانشيار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه ايلام ، ايلام ، ايران عليرضا اسدي استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه ايلام ، ايلام ، ايران (تاريخ دريافت : ٩٧/٠٩/٢٠ ،تاريخ تصويب : ٩٨/٠٢/٠٩ ،تاريخ چاپ : تابستان ١٤٠٠) چکيده : در دنياي داستان نويسي، گوتيک گونه اي داستاني است که مرزهاي ميان واقعيت ، توهم و جنون را مطرح مي کند.
«دنياي آثار صادقي، در آغاز دنيايي است عيني که مسائلش ريشه در واقعيت دارد، محصول اين رابطه و آن برخورد واقع نماست ؛ اما کم کم تبديل ميشود به دنيايي پر از نشانه و علامت که در آن ديگر نميتوان مکان را صرفا مکاني واقعي تلقي کرد، درعين حال که صادقي، آن را به صورت عيني نشان ميدهد و فضاي حاکم بر آن ، فضايي وهم آلود و شخصيت هايش ، چندلايه و حتي مبهم اند.
» (همان : ٤٤) از ديگر نمونه هاي مرگ خشونت بار در اين داستان ، قتل «ساقي» همسر دکتر حاتم است : «آخرين زنم را همين امشب خفه خواهم کرد.
شخصيت هاي اصلي اين داستان يکي دکتر جکيل است و ديگري آقاي هايد که درواقع هر دو يک تن بيش نيستند.
راز مهم ديگر در هر دو داستان اين است که شخصيت هاي جکيل و هايد، حاتم و م .