چکیده:
هدف از این پژوهش کشف و تبیین نقش حکومت وقوانین بینالملل در «سبک
زندگی اسلامی» با رویکرد «اصلاح اجتماعی» است و سژال پژوهش این است
که حکومت اسلامی و قوانین بینالملل چه مقدار و چگونه در سبک زندگی مردم
و جامعه ایفای نقش میکنند؟ گردآوری دادهها با روش کتابخانهای و مشاهدات
میدانی و تحلیل دادهها بهصورت عقلی و نظری با روشمندی مطالعات اسلامی
انجام شده است. بعضی از یافتهها عبارتاند از: ۱. سبک زندگی اسلامی در پنج
مقیاس فردی» خانوادگی» اجتماعی» حکومتی و بینالمللی قابل بررسی است؛ ۲.
این پنج مقیاس بهصورت دایرههای متحدالمرکز قابل نمایش هستند؛ ۳. حکومت
و قوانین بینالملل تقریبا دایرههای دیگر را در درون خود هصم میکنند؛ ۴. بدون
وجود حکومت اسلامی» داشتن سبک زندگی اسلامی کامل» حتی در مقیاس
فردی» ممکن نیست؛ ۵. اراد حکومت اسلامی باید در قالب قوانین و مقررات و
نهادها و سازمانها وغیره متجلی شود.
The aim of this study was discovering and explaining the role of governance and international law in the "Islamic lifestyle" with the approach of "social reform"; The question: How much and how do islamic governance and international law play a role in the life styles of people and society? Data collected with library method and field observation; Data analysis is carried out in a rational and theoretical form with the method of islamic studies; Some of the findings are: 1.The style of Islamic life can be considered in five scales, individual, family, social, governance and international; 2. These five scales are represented in concentric circles; 3. Governance and international law digest almost other circles within themselves; 4. Without Islamic rule , it is impossible to have a complete Islamic life style , even on an individual scale; 5. The will of the Islamic state must be expressed in the form of laws and regulations and institutions etc.
خلاصه ماشینی:
این دیدگاه قابلیت کمّیسازی و ارزیابی میدانی را نیز توسط «آزمونِ سبک زندگی اسلامی» (ILST) 2 در مقیاس فردی فراهم آورده است (کاویانی، 1391: ص 250)؛ در مقیاس خانوادگی، از دیدگاه تفسیری و فقهی حضرت آیتالله جوادی آملی مورد بررسی تفصیلی قرار گرفته و در قالب یک مقاله و یک نمودار به نمایش گذاشته شده است (کاویانی و حاجیانی، 1395: صص 132ـ105).
5. تأثیر فضای بینالملل در سبک زندگی علاوهبر حکومت داخلی هر کشور، فضای بینالملل نیز به انحای مختلف ممکن است سبک زندگی یک ملت را تحتتأثیر قرار دهد؛ این تأثیر و تأثر ریشه در ارتباطات دوجانبهای دارد که ازنظر اسلام، ضرورت دارد و غیرقابل اغماض است؛ از یکسو، اسلام جهانشمول است و با همۀ مردم جهان سخن میگوید و برای هدایت همۀ بشر آمده است؛ بنابراین، مخاطبان در سراسر دنیا را به عکسالعملهای مثبت یا منفی وامیدارد؛ ازسوی دیگر، حتی اگر اسلام جهانشمول نمیبود، باز هم به لحاظ انسانی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، وغیره تکالیفی برای مسلمانان تعریف کرده است که ارتباطات بینالمللی مسلمانان با غیرمسلمانان را اقتضا میکند؛ ازسوی سوم، دانسته یا نادانسته، خواسته یا ناخواسته، حتی اگر تکالیف اسلامی هم ما را ملزم به ارتباطات بیرونی نمیکرد، باز هم هر کشور اسلامی، ذیل نظامات بینالمللی تعریف میشود و تأثیر و تأثر دارد؛ اگر مسلمان هم نبودیم، باید تعامل میکردیم.
47 بین گروههای مختلف اسلامی ایجاد صلح کنیم 48 (قربانزاده، 1386: ص 153)؛ بدیهی است که حکومتی که بخواهد این امور را رعایت کند، مورد معارضه، خشم و مزاحمت بعضی کشورهای دیگر قرار میگیرد و این خشم و مزاحمت به زندگیهای مردم مسلمان سرریز میشود و سبک زندگی آنان را تحتتأثیر قرار میدهد.