چکیده:
استعاره امر جنسی را میتوان به آن دسته از تاملات الهیاتی گفت که بهطورکلی به موضوع امر جنسی از منظری الهیاتی میپردازد. این بخش از الهیات، در یهودیت قبالایی (کابالایی) با الهیات سیاسی پیوند خورده است. چنین توصیفی از سرزمین مقدس، در درون خود حاوی احساسی همراه با تعصب و غیرت است (همانند تعصب شوهر به همسر خود) و نوعی الهیات سیاسی امر جنسی را پدید آورده است. این اعتقاد الهیاتی که مروج نوعی ناموسپرستی جنسیسیاسی بود از دو طریق محقق میشد. به عبارت دیگر، یهودیت قبالایی بر اساس مضامین جنسی کتاب مقدس، به تحلیل استعاری سیاست و اندیشه سیاسی خود میپردازد. الهیات سیاسی قباله، این تحلیل را بهطور ویژه در مفهوم بازگشت شخینا از تبعید یا زن دورافتاده از همسر خویش توضیح میدهد که مبتنی بر نوعی رابطه تکوینی میان خداوند بهمثابه شوهر و قوم بنیاسراییل بهمنزله همسر است. این رابطه زناشویی میان خدا و قوم بنیاسراییل، در حوزه سیاسی به نوعی ناموسگرایی الهیاتی بدل میشود که ما در این مقاله درصدد شرح آن برآمدهایم.
In general, the metaphor of the idea of the sex can be applied to those theological reflections that deal with the subject of the idea of the sex from a theological point of view. This part of theology is associated with political theology in Kabbalah Judaism. Such a description of the Holy Land contains a feeling of prejudice and zeal (like a husband's prejudice to his wife) and has created a kind of political theology of the idea of the sex. This theological belief, which promoted a kind of sexual-political honest-praising, was achieved in two ways. In other words, Kabbalah Judaism metaphorically analyzes its politics and political thought based on the idea of the sex themes of the Bible. Kabbalah political theology explains this analysis in particular in the sense of Shekhinah returning from exile or a woman distanced from her husband, which is based on a kind of formative relationship between God as husband and the nation of Israel as wife. This marital relationship between God and the nation of Israel turns into a kind of theological honest-praising in the political field, which will be analyzed in this paper.
خلاصه ماشینی:
الهیات سیاسی قباله، این تحلیل را بهطور ویژه در مفهوم بازگشت شخینا از تبعید یا زنِ دورافتاده از همسر خویش توضیح میدهد که مبتنی بر نوعی رابطۀ تکوینی میان خداوند بهمثابة شوهر و قوم بنیاسرائیل بهمنزلة همسر است.
این مضامین جنسی که بیش از همه در قالب رابطۀ زن و شوهری میان خداوند و قوم بنیاسرائیل عیان میشود، حکایتگر عقد و پیمانی گسستناپذیر میان یهوه و بنیاسرائیل است؛ با اينكه قوم مرتباً عهد خود را با خدا ميشكند، باز خداوند در پي بستن عهدي جديد با اين قوم سركش است: «خداوند ميگويد: اينك ايامي ميآيد كه با خاندان اسرائيل و خاندان يهودا عهد تازهاي خواهم بست؛ نه مثل آن عهدي كه با پدران ايشان بستم، در روزي كه ايشان را دستگيري نمودم تا از سرزمين مصر بيرون آورم؛ زيرا كه ايشان عهد مرا شكستند؛ با آنكه خداوند ميگويد من شوهر ايشان هستم»(ارميا، 31: 31-32).
الهيات امر جنسی و سياست در قباله در متون كابالايي، شهوتگرايي و سكس بخشي عادي از زندگي روزمره است؛ اما خود سكس براي فهم قانون رابطة ميان انسان و خدا ضروري است (وينستين، 2009م، ص106).
يهودا برگ (متولد 1972م) در كتاب خود با عنوان كتاب سكسِ كابالا و ديگر اسرار عالم(The Kabbalah book of Sex &other mysteries of the universe) معتقد است كه سكس تا كنون امري شرمآور (shameful)، پنهانی (concealed)، ناپاک (impure) و گناهآلود (sinful) بوده؛ اما در كابالا، نهتنها سكس پاک و مقدس (holly) است، بلكه الهي است (پيرلي، 2011م، ص1).