چکیده:
این مقاله به واکاوی شگردهای گفتمانسازیِ سینمای هالیوود هنگام معرفی مشکلات زیستمحیطی و راهحلهای پیشنهادی در پویانمایی لوراکس میپردازد. پژوهش پیشرو توصیفی ـ تحلیلی است و در آن با بهرهگیری از انگاره همجوارسازی و خوانش انتقادیِ گفتمانِ نظامِ جهانیِ سرمایهداری، از ساز و کارهای تثبیت و تحکیم نظام معنایی گفتمان غرب رمزگشایی میشود. پویانمایی لوراکس که بازنمودهای از این گفتمان است تلاش دارد نمایی تازه از معضلات فراگیر زیستمحیطی، مقصرین، مسئولیتها و راهحلها فراروی بیننده قرار دهد. اما یافتههای پژوهش نشان میدهد که مشکلات زیستی، مثل قطع درختان و آلودگی هوا، صرفاً بهانهای است برای مشروعیتبخشی به گفتمان مصرفگرایی، بازاریابی برای شرکتهای چندملیتی و مهمتر از همه، اشاعه اومانیسم. بازنمایی مؤمنین به خدا و نبوت در این پویانمایی بهصورت موجوداتی مسلوبالاختیار و درمانده است. اما اومانیسم با بیان روشنتر، نیرومندتر و شگرفترِ اندیشهها و توانمندیهای انسان مستقل، قهرمان خود را تا قلمرو اثیری الاهگان عروج میدهد تا در آنجا موضوع تأمل تماشاگرانه بینندگان باشد. بیننده این پویانمایی در پایان درمییابد که برای اولینبار در تاریخ جهان، گفتمان غرب در قالب یک نظام دادگر جهانی پدیدار شده است که برآیند «گرایشها و تمایلات عمیق جهان اجتماعی» است و میتواند بدون نیاز به هدایت الهی، گزینههای گوناگون معنابخشی به زندگی سعادتمند را در اختیار انسان گذارد.
This paper is concerned with analyzing the tricks of the Hollywood Cinema’s discourse formation when introducing the environmental problems and their proposed solutions in the Lorax animation. Descriptive-analytical research method was employed and by using the idea of juxtaposition and critical reading of the discourse of capitalist global system, the mechanisms of stabilization and consolidation of the Western semantic discourse system was decoded or deciphered. The Lorax animation, which is a representation of this discourse, tries to present a new profile of widespread environmental problems, culprits, responsibilities and solutions to the audience. But, the findings of this research show that environmental problems, like cutting the trees and air pollution, are just an excuse for legitimization of consumerist discourse, marketing for multinational corporations, and more importantly, promotion of humanism. Believers and theists in this animation are represented as impotent and helpless beings. But, through a clearer, more powerful, and deeper expression of thoughts and abilities of independent human being, humanism uplifts its hero to the etheric domain of gods until he/she becomes the subject of observational reflection of the audience. At the end of this animation, the audience will find out that for the first time in the world history, the Western discourse has appeared in the form of a just global system that is the output of “the profound orientations and tendencies of the social world,” and, without any need to the divine guidance, can provide man with various options of semanticization of a happy life.