چکیده:
پیروزی حق بر باطل یک موضوع جذاب و مهم برای سناریونویسی و ساخت فیلم، براساس آن است، این پیروزی با تلاش و جدیّت در جبهه حق امکانپذیر است این تحول در جبهه حق، سنت تغییر نام دارد و به عنوان یکی از سنتهای الهی، به این معنی است که تغییر اندیشه، رفتار و کردار یک ملّت، مایه تغییر سرنوشت آن جامعه است، و جریان این سنت، یک عنصر اساسی و مهم و زمینهساز در پیروزی حق بر باطل است، و به خاطر همین نقش مهم و اساسی، بایسته است که در فیلمهایی با موضوع نبرد حق و باطل و پیروزی حق، منعکس گردد، این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و با شیوه مقایسهای (مقایسه فیلمنامهها با موضوع همسان) سعی در تبیین این ضرورت دارد؛ در این راستا دو فیلم هفت سامورایی و هفت دلاور تحلیل و مقایسه شده و با تحلیل جلوههای تصویری در آنها مشخص شده که هر دو فیلم به این روند تغییر توجه کردهاند و آن را به نمایش گذاشتهاند اما این تصویرپردازی در فیلم هفت سامورایی برجستهتر است و در فیلم هفت دلاور این مهم، تحتالشعاع صحنههای اکشن و ضرورتهای سینمای وسترن قرار گرفته است.
The victory of truth over falsehood is an interesting and important topic for scenario writing and making films based on it. This victory in the front of truth is possible by effort and seriousness. This change in the front of truth is called “tradition of change” and as one of the divine traditions, it means that the change of thought, behavior and action of a nation is the cause of change in its destiny and the movement of this tradition is a fundamental, important and persuasive element for the victory of truth over falsehood, and because of this important and fundamental role, it is necessary that it be reflected in films on the subject of the battle between truth and falsehood and the victory of truth. This research tries to explain this necessity with a descriptive-analytical comparative method (comparing screenplays with the same subject); In this regard, two films, Seven Samurai and Seven Heroes, have been analyzed and compared, and by analyzing the visual effects in them, it has been determined that both films have paid attention to this process of change and have shown it. But this imagery is more prominent in The Seven Samurai, and in The Seven Heroes it overshadows the action scenes and necessities of Western cinema.