چکیده:
ایده بانکداری اسلامی نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ مطرح شد و هم اکنون بیش از صد نوع بانک اسلامی
وجود دارد. بانکداری اسلامی از ابتدای پیدایش تاکنون دستخوش تغییرهاء مشکلها و چالشهای
فراوانی بوده است. به ویژه تغییرهای اخیر جهان» فناوری اطلاعات (IT) و بحشهای مربوط به سازمان
تجارت جهانی (WTO) » بانکهای اسلامی را در رقابت هرچه بیشتر با بانکهای سنتی قرار داده است
خلاصه ماشینی:
Sarker,2004:2 ٤ دوره جديد، سال ششم، شماره هجدهم، تابستان ١٤٠٠ نهادينه سازي بانکداري اسلامي در بانکهاي ايران؛ راهبردها و راهکارها ٣-نبود قرض دهنده نهايي مانند بانک مرکزي ١در جهت رفع اين مشکل، راه کارهايي مطرح شده است.
عقيلي کرماني، ١٣٨١:١٧٢ ٦ دوره جديد، سال ششم، شماره هجدهم، تابستان ١٤٠٠ نهادينه سازي بانکداري اسلامي در بانکهاي ايران؛ راهبردها و راهکارها ٤- نظام نسبت ذخيرة قانوني جزئي ويژه (چپرا) دربارة نظر توتونچيان و يوسف کمال محمد بايد گفت: در صورتي که کنـز بـه مفهـوم اقتصادي آن و بورس بازي در اقتـصاد اسـلامي ممنـوع باشـد و در عمـل نيـز بتـوان از آن جلوگيري کرد، نظام بانکداري اسلامي در جهت هدف ثبات و رشد و توسعه عمل ميکنـد و خلق اعتبار به وسيلة بانکها به علت آنکـه قـسمت عمـده آن صـرف سـرمايه گـذاري در طرحهاي توليدي و سودآور مي شود، تورمزا نيـست؛ از ايـن رو ضـرورتي بـراي نگهـداري ذخاير وجود ندارد؛ نظام نرخ ذخيره قانوني کلي (صد در صد) براي سپرده هـاي جـاري نيـز کـه قحـف، الجارحي و محسنخان از آن دفاع مي کنند، همه هدف هاي را با هم تـأمين نمـيکنـد.
برخي از منتقدان بانکداري اسلامي بر اين باورند که جايگزين واقعي نرخ بهره در نظـام مالي اسلامي، روش قرض الحسنه است و روشهاي ديگر ١١ دوره جديد، سال ششم، شماره هجدهم، تابستان ١٤٠٠ مثل مرابحه، بيع مؤجل، اجـاره و رهن، که در آنها روشهايي براي فـرار از ربـا وجـود دارد، نمـيتوانـد در راه رسـيدن بـه هدف هاي اقتصادي ـ اجتماعي بانکهاي اسلامي معنادار باشد.