چکیده:
از آن خودسازی یکی از مهمترین جریانهای دنیای هنر معاصر است که در دهههای اخیر بسیار افراطی رواج یافته و در مقابل مسالهی جعل قرار گرفته است. اما از آن خودسازی و جعل تفاوتهای قابل ملاحظهای با هم دارند. هنرمند از آن خودساز در واقع از آثار دیگران در کارهایش استفاده میکند و آشکارا این اقتباس یا استفاده را بیان میکند. در تاریخ هنر نیز گرتهبرداری از آثار هنرمندان دیگر کاری پذیرفتنی بوده است. هدف از پژوهش حاضر شناخت و تبیین ویژگیهای ازآنخودسازی، نظریات مطرح شده و تفاوتهای میان کپی، جعل، اقتباس و از آن خودسازی با رجوع به تعاریف این اصطلاحها است. بنابراین جهت دستیابی به اهداف مذکور از روش تحقیق توصیفی تحلیلی استفاده شده و اطلاعات مورد نیاز به شیوه کتابخانهای جمعآوری گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که تفاوتهای زیادی میان آثار اقتباسی و آثار جعلی در دنیای هنر وجود دارد که فراخور سطح بندی اقتباس آنها میتوان آنها را ارزیابی کرد و در این میان هنر از آن خودسازی جنبشی جدید در دنیای پست مدرن است که میتوان از آن بهره برد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان میدهد که تفاوتهای زیادی میان آثار اقتباسی و آثار جعلی در دنیای هنر وجود دارد که فراخور سطح بندی اقتباس آنها میتوان آنها را ارزیابی کرد و در این میان هنر از آن خودسازی جنبشی جدید در دنیای پست مدرن است که میتوان از آن بهره برد.
برای او تشخیص اینکه چه چیزی ارزشش را دارد که هنر دانسته شود بر عهده هنرمندانی است که استرتوانت کارهایشان را کپی کرد و خودش هیچ دخالتی در این تصمیمگیری نکرد.
او برای این کارها آثار هنرمندان معروفی همچون واکر اوانز 4 و الکساندر روچنکو 5 را از روی کتابهای تاریخ هنر و کاتالوگها بازعکاسی کرد و نتیجه را به عنوان اثر خودش ارائه کرد.
از رو این فقط با ارجاع به هنری که آن را کنشی خلاقه قلمداد میکند و نه کنشی بازآفرینانه و تکنیکی، معنادار میشود؛ بنابراین عنصر اجرا یا تکنیک در هنر نمی تواند موضوع جعل باشد چون تکنیک چیزی نیست که بتوان آن را جعل کرد.
اقتباس هنری نه تنها در دوران معاصر بلکه همیشه در طول تاریخ هنر وجود داشته و چه بسا باعث پیشرفت و بروز فضاهای جدید در آثار هنرمندان تاریخ شده است.
(همان) آثار هنری از زوایای مختلف مورد استقبال و ارزشگذاری قرار میگرند، در این میان دو قطب مخالف را میتوان بازشناخت : در یکی از آنها تأکید بر ارزشهای آیینی اثر و در دیگری بر ارزشهای نمایشی اثر است.
در یک سری از موارد کار از روی اثری جعل شده که قبلاً وجود داشته است و دیگر این کارهایی که آثار جدیدی را به هنرمندی نسبت میدهند اما کپی از اثری نیستند.