چکیده:
حقوق اداری از آغاز تاکنون مراحل و فراز و نشیب های زبادی را پیموده است و همواره
بین وظایف و حقوق کارمندان» مسئولیت کارگزاران و رسیدگی به تخلفات کارمندان از
مسائل مورد جدال اندیشمندان حقوق اداری بوده است. در نهج البلاغه حضرت امیر (ع)
نیز به اغلب اصول و قوانین تدوین شده امروزی به طور هنرمندانه پرداخته شده است و
بسیاری از اصول متعالی و آرمانی که امروزه مورد توجه نظریه پردازان و قانونگذاران
حقوق اداری است در نهج البلاغه اشاره شده است. حضرت بر رعایت حقوق ارباب
رجوع از جانب کارمندان و نیز مسئولیت کارمندان و کارگزاران تاکید ویژه ای داشته اند
که امروزه نیز این اهداف مورد توجه حقوق اداری است.
حضرت امیر به کرات و در لابه لای خطبه ها و بیانات گهربارشان با صراحت به لزوم
برخورد با مفاسد اداری و ریشه کن کردن این آکنه ها به ویژه مفآسد مالی از ساحت
اداره توجه ویژه ای مبذول داشته اند.
خلاصه ماشینی:
یکی از متون عمده اسلامی که توجه ویژه ای را مبذول این حقوق داشته است نهج البلاغه امیرالمومنین علی (ع ) است که در جای جای این کلام نفیس به حقوق متقابل کارمندان اداری و مردم توجه شده است که از جمله می توان به لزوم بازرسی ها و رسیدگی به تخلفات اداری، حقوق ارباب رجوع ، حقوق کارکنان ، وظایف قشر کارمند و ویژگی های بدو استخدام کارمندان ، عزل و نصب ها ، شوراها و اداره خدمات عمومی اشاره کرد که در این تحقیق پیش رو اشاره خواهیم کرد و حدالامکان روابط و تطابق این سخنان با حقوق نوین اداری که امروزه در کتب و قوانین مختلف انعکاس یافته است را بررسی خواهیم کرد.
(طباطبایی مؤتمنی ١٣٨٦, (177 طبق بند ٧ و ٨ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، تبعیض در اجرای قوانین نسبت به اشخاص ، تخلف اداری محسوب می شود و هیات های رسیدگی کننده به اختلاف باید طبق اصل تساوی به شکایت مردم رسیدگی کنند و حکم مقتضی و قانونی را صادر نمایند.
حضرت علی (ع ) در خطبه ١٦٤ به لزوم رعایت عرف شمول پذیر در ادارات اشاره دارد و این عرف مرسوم باید در اداره نیز اجرا شود چرا که در صورت عدم اعمال آن موجب نارضایتی مردم و کاهش مقبولیت مقام اداری می شود و همانطور که در بند ١ م ٨ قانون رسیدگی به تخلفات اداری آمده است ایجاد نارضایتی ارباب رجوع تخلف انگاشته شده است .