چکیده:
این مقاله طراحی معماری سینما با رویکرد معماری مدرن و سنتی را بررسی میکند. در این مقاله با استفاده از روش تحقیق توصیفی تحلیلی از طریق جمع آوری اطلاعات کتابخانهای سعی شده است که با طراحی معماری سینما بر جذب بیشتر استفاده کنندگان پرداخته شود. بدین منظور در طراحی معماری سینما از تلفیق دو سبک معماری (سنتی و مدرن) استفاده شده است. طراحی یک مکان خوب یکی از مفاهیمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مراکز تفریحی از جمله سینما از مراکزی هستند که باید به مسائل زیبایی شناختی و خدماتی این مراکز توجه شود. در واقع در ساخت یک فضای معماری مسائلی از قبیل ویژگیهای روانی انسان، مسائل اقتصادی و غیره نیز دخالت دارند. با گسترش روزافزون تلویزیون و رونق گرفتن ویدئوهای خانگی و همچنین تلویزیونهای کابلی، تعریف جدیدی در طراحی سینماها شکل گرفت که نگاه و رویکردی نو به سینما به عنوان یک مکان جمعی داشت. این تعریف در پی باز زنده سازی ارتباط بین سینما و اجتماع بود که از بدو پیدایش سینما وجود داشت. اما در پی تحولات گسترده دنیای ارتباطات، این تعریف نیز دستخوش نوسانات و تغییرات کیفی فراوانی گردید، که با احداث مجموعههای سینمایی چند سالنی (مالتی پلکس) و همچنین پیدایش شهرکهای سینمایی، سعی در پیدا کردن راه حلی از جنس معماری برای جلوگیری از ریزش عظیم مخاطب از طریق در اختیار گرفتن امکانات آزادانه بود. این مجموعههای سینمایی رفته رفته جایگزین مناسبی برای سالنهای سابق شدند. حال با آنچه در مورد فضا در معماری و نحوه ادغام دو سبک معماری گفتیم باید دید که تاثیر طراحی معماری سینما با رویکرد تلفیق معماری مدرن و سنتی بر جذب بیشتر استفاده کنندگان به چه صورت است؟
خلاصه ماشینی:
حال با آنچه در مورد فضا در معماری و نحوه ادغام دو سبک معماری گفتیم باید دید که تأثیر طراحی معماری سینما با رویکرد تلفیق معماری مدرن و سنتی بر جذب بیشتر استفاده کنندگان به چه صورت است؟ واژههاي كليدي: سینما، طراحی معماری، معماری مدرن، معماری سنتی مقدمه سینما به عنوان هنری که مهمترین عامل ارتباطی اش با مخاطب و وسیله ی بیان اصلی اش تصویر است، مسلماً با هر آنچه که از لحاظ بصری دارای اهمیت باشد، ارتباط خواهد داشت.
(غفاریان, سارا، ۱۳۹۴، کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط زیست؛ افق های آینده، نگاه به گذشته، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس، در مقاله ای با عنوان « رابطه بین معماری و سینما با رویکرد ایجاد حس فضا» به این نکته اشاره کرده اند که در ارتباط بودن هنرها برای خلق، و به وجود آوردن فضا نه تنها بایستی در ارتباط باهم اعمال شود، که حتی باید حس فضا را به مخاطب نشان دهد و اینکه سینماگر بایستی با دانستن و آگاهی دانش معماری و همچنین معمار با شناخت عناصر فیلم در ایجاد آثار خود برای اثری بهتر به خلق فضا بپردازند.
ضمن آنکه از نظر کارکردهای آموزشی و پژوهشی تخصصی، می تواند عملکردهای خاص نیز در حد حوزه نفوذ شهری داشته باشد بنابراین مجموعه نیازهای منطقه ای را که با توجه به وسعت و جمعیت آن کمبود شدید فضاهای فرهنگی و سینمایی در آن احساس می شود، برطرف می کند و در عین حال بر کل شهر تاثیر می گذارد این مجموعه از شمال و شرق به محوطه پارک و از جنوب به بزرگراه نیایش و از غرب به محوطه مجموعه ورزشی انقلاب محدود می شود.