چکیده:
مقاله حاضر، دولت مجازی را فراتر از دولت الکترونیک یا دولت هوشمند می داند و از سوی دیگر، آن را فراتر از حکمرانی خوب یا دولت مطلوب، برمی شمارد، با این وصف، این مقاله، درصدد مقایسه آن ها به منظور برجسته کردن دولت مجازی، نیست از آن رو که چنین مقایسه ای، تعریف نویسندگان را از دولت مجازی که آن را ترکیبی از دولت های مذکور با اصول انسانی اخلاقی(دینی) و خصایصی چون فرامرزی بودن دولت، نفی حاکمیت بیگانگان و تاکید بر عنصر ایرانی اسلامی می دانند، تبیین نمی کند! علاوه بر ویژگی های مذکور، دولت مجازی با پذیرش اجزاء برجسته دولت الکترونیک و حکمرانی خوب، بر اصول انسانی اخلاقی در دولتی که آن را دولت مجازی در قواره جمهوری اسلامی می داند، به مثابه تبیینی بومی دینی از آن، تاکید می کند.
The present article considers virtual government beyond e-government or smart government and, on the other hand, considers it beyond good governance or desirable government. However, this article seeks to compare them in order to highlight virtual government. , Such a comparison is not, because the authors consider the definition of virtual government as a combination of these governments with moral (religious) human principles and characteristics such as cross-border government, denial of foreign rule and emphasis on the Iranian-Islamic element, Does not explain! In addition to the above-mentioned features, the virtual government, by accepting the salient components of e-government and good governance, emphasizes the moral human principles in the government, which considers the virtual government in the Islamic Republic as an indigenous religious explanation of it. It is too late to act and interact with the virtual government now, and tomorrow is too late, because neither technology nor its supporters are waiting for us.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي دولت مجازي در جمهوري اسلامي ايران و ارتقاي مشروعيت و کارآمدي سياسي محمد سجاد شيرودي ١، عليرضا صدرا٢، حميدرضا ملک محمدي ٣، سيد رضا موسوي 4 تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٥/٢٠ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٨/٠٥ مقاله حاضر، دولت مجازي را فراتر از دولت الکترونيک يا دولت هوشمند مي داند و از سوي ديگر، آن را فراتر از حکمراني خوب يا دولت مطلوب ، برميشمارد، با اين وصف ، اين مقاله ، درصدد مقايسه آن ها به منظور برجسته کردن دولت مجازي، نيست از آن رو که چنين مقايسه اي، تعريف نويسندگان را از دولت مجازي که آن را ترکيبي از دولت هاي مذکور با اصول انساني اخلاقي(ديني) و خصايصي چون فرامرزي بودن دولت ، نفي حاکميت بيگانگان و تاکيد بر عنصر ايراني اسلامي ميدانند، تبيين نمي کند!
(سليمي، ١٣٨٤: ٢٥) دولت مجازي، نوع جديدي از دولت را ترسيم مي کند که توسعه آن ، حاصل اجتناب ناپذير و رويه رو به رشد فضاي مجازي است يا مي توان آن را نتيجه ترکيب افزايش حيرت آور فناوري ارتباطات و اطلاعات و اهميت يافتن اقتصاد و تجارت در عرصه بين المللي و فراتر رفتن دايره فعاليت هاي مالي- اقتصادي و اطلاعات - تکنولوژيک از مرزهاي ملي و منطقه اي دانست ، از اين رو، دولت مجازي را بايد دولتي دانست که حوزه تلاش هاي تجاري- اقتصادي را به همه جهان توسعه مي دهد و اگر نبود، فضاي مجازي به مفهوم کلان ، دولت جديدي به نام دولت مجازي، شکل نمي گرفت البته ، دولت مجازي، تفاوت ماهوي با دولت مدرن ندارد، بلکه ، به ابزاري جهت کارآمدسازي دولت مدرن تبديل مي شود.