چکیده:
زمینه و هدف: سلامت اجتماعی از ابعاد مهم سلامت انسان است که یکی از دو تلقی آن، تلقی بینفردی به معنی چگونگی روابط، مناسبات و تعاملهای اجتماعی است. هدف از این پژوهش، بررسی این تلقی از سلامت اجتماعی در منابع اسلامی است.
روش: در این پژوهش از روش ترکیبی استفاده گردید. در بررسی منابع دینی از روش توصیفی - تحلیلی کلاسیک در دینپژوهی و برای تعیین اعتبار یافتهها، از روش میزگرد خبرگان استفاده شد. منبع پژوهش آثار مرتبطِ منتشر شده و چاپ نشده پژوهشکده علوم و معارف حدیثی بود.
یافتهها: یافته پژوهش حاکی از آن است که از بیست و چهار مفهوم اصلی سلامت اجتماعی، یازده مؤلفه به دست آمد: تکریم و دفاع اجتماعی، کرامت اجتماعی، خویشتنداری اجتماعی، امنیت/ایمنی اجتماعی، اهتمام اجتماعی، سرمایه اجتماعی، درستکاری اجتماعی، اعتماد اجتماعی، پیوند اجتماعی، نشاط اجتماعی، و زینت اجتماعی. از تحلیل مؤلفهها، پنج بعد به دست آمد: بعد عاطفی (پیوند + تمایز)، هیجانی(نشاط + زینت)، شخصیتی (کرامت اجتماعی)، نیازمندی (سرمایه + اعتماد) و بعد امنیتی ارتباط (امنیت اجتماعی).
نتیجهگیری: این یافتهها میتوانند در رصد سلامت اجتماعی و برنامهریزی برای ارتقا و آسیبشناسی وضعیت موجود مورد استفاده قرار گیرند.
Background: Social health is one of the substantial dimensions of human health, one of its two implications is about interpersonal perception, which means how relationships and social interactions are. The purpose of this study is thus to investigate this kind of perception of social health in Islamic resources.
Methods: In this research, a mix method is used: the classical descriptive-analytical method in the study of religious resources, and the panel of experts to determine the validity of findings.
Results: The research finding is that, from the twenty-four main concepts of social health, eleven components were obtained: social honor and defense, social dignity, social restraint, social security / safety, social effort, social capital, social uprightness, social trust, social bonding, social exhilaration, and social ornament. From the analysis of the components, five dimensions were obtained: affective dimension (bond + differentiation), emotional dimension exhilaration + ornament, personality (social dignity), need (capital + trust) and security of communication (social security).
Conclusion: The results show that social health can be improved by focusing on the eleven components and planning for improvement and finding a pathological way for the current situation.