چکیده:
مکاتب مختلف انسان شناسی با توجه به مبانی نظری خود، تصویری از ماهیت، حقیقت و گستره وجودی انسان ارائه نمودهاند. این مبانی نظری نیز بر برنامه، سبک زندگی و شیوه سلوک انسان در زندگی تاثیری مستقیم دارد. این مقاله با تکیه بر نهجالبلاغه به تحلیل و بررسی سلوک آدمی در مسیر زندگی میپردازد. بر اساس سخن حضرت امیرj، انسان حقیقتی پویا دارد «کلّ وعاء یضیق بما جعل فیه الاّ وعاء العلم؛ فانّه یتّسع به» وبا توجه به این ساختار به سوی کمال مطلق و جاودانگی در حرکت است.. اما انسانی که در این مسیر قرار نگرفته و به معراج نرفته، قدرت تصور و ادراک ابدیت را ندارد ونهایت ادراک او نیز شنیدن اوصاف ابدیت از کلام آنانکه به حقیقت رسیدهاند میباشد. شوق باطنی تشنگان این مسیر در رسیدن به مقصوداز یک سو، و بیخبری انسان از خطرها وموانع طریق سلوک، و احیانا وجود رهزنانی که در این مسیر قرار دارند از سویی دیگر، پیمایش این مسیر را دشوار میسازد. از این رو برای برون رفت از این موانع و راه یابی به صراط مستقیم، لازم است به منبع و تکیه گاهی مطمئن روی آورد. تا پاسخی در خور شوق باطنی انسان طالب رستگاری باشد. این نوشتار که با روش توصیفی- تحلیلی وبا استفاده از منابع کتابخانهای گردآوری شده است، به واکاوی شاخصههای سالک از منظر امامj با تکیه و تاکید برخطبه 220 نهج البلاغه همت گماشته است. طبق یافتهها سالک باید از خودسازی شروع وتحت تعلیم استاد توانمند به پیراستن خود بپردازد و تا رسیدن به صراط مستقیم لازم است که پایش و مراقبت کامل از عقل و قلب و قوای خود را داشته باشد. تا در پیمایش مسیر سلوکی از حرکت باز نایستد.
According to their theoretical foundations, different schools of anthropology have provided a picture of the nature, truth, and scope of human existence. These theoretical foundations had a direct impact on the program, lifestyle, and human behavior. This article, based on Nahj al-Balaghah, analyzes and examines human behavior in the life path. According to Ali (AS), human beings have a dynamic truth: every container is filled with what you fill it with. Except for the container of knowledge, for it grows with it. According to this saying, the structure is moving towards absolute perfection and immortality. But a person who is not on this path and has not ascended has no power to imagine and perceive eternity, and his perception of eternity's attributes is an extraction from the words of those who have reached the truth. The mysterious desire to reach the goal, on the one hand, and ignorance of dangers and obstacles, and possibly the presence of spies, on the other hand, impedes the navigation. Therefore, to get out of these obstacles and find the right direction, it is necessary to seek a reliable source and support to respond to the inner desire of salvation-seeking man. This article, using descriptive-analytical method and library sources, tried to analyze the characteristics of the devotee according to Imam(AS), relying on sermon 220 of Nahj al-Balaghah. According to the findings, the devotee should start from self-improvement and under the tutelage of a capable master. He must have complete monitoring and care of his intellect, heart, and powers until he reaches the straight path, so nothing can stop him.