چکیده:
نهضت سربداران خراسان (737هـ. ق. - 783هـ. ق.) مهمترین نهضت آزادیبخش ایران در قرن هشتم است. تزلزل و ناپایداری این دولت مستعجل و فراز و فرودهای ایدئولوژیک آن سوالهای بزرگی را پیش روی محققان قرار داده است. گفتمان این نهضت، مانند همۀ گفتمانهای سیاسی- اجتماعی، دارای دو مرحلۀ غیر مستقر (پیش از استقرار حکومت) و مستقر (پس از استقرار حکومت) است. در این مقاله تلاش شده است نامۀ شیخ حسن جوری به امیر محمّد بیک، برادر ارغونشاه، به عنوان یکی از مهمترین اسناد گفتمان غیر مستقر سربهداران، تحلیل و به برخی از پرسشهای بالا از جمله تاثیر شرایط مکانی و زمانی در این جنبش، مفاهیم سیاسی و مذهبی آن و عامل وحدت-بخش به نیروهای پراکندۀ مردمی ذیل یک گفتمان واحد پاسخ داده شود. برای پاسخ به این پرسشها از شیوۀ تحلیل گفتمان لاکلا و موف بهره خواهیم برد که در آن همۀ مفاهیم یک گفتمان مانند جابهجایی دالها، سوژه سیاسی، اسطوره و تصور اجتماعی، قابلیت دسترسی و اعتبار، غیریت و حاشیهرانی، دالهای خالی و هژمونی، حول محور «دال مرکزی» شکل میگیرند. پس از بررسیها روشن میشود که در گفتمان غیرمستقر سربداران، دالهای مرکزی، ظلمستیزی و برابریجویی هستند. شیخ خلیفه و شیخ حسن جوری، به عنوان مهمترین شخصیتهای این گفتمان، با تکیه بر گفتمانهای تشیع و تصوف، اسطورهای مبتنی بر ظلمستیزی شیعیانه و برابری-جویی عارفانه خلق کرده، آن را به تصور اجتماعی تبدیل نمودند. بقیۀ مفاهیم این گفتمان نیز، حول همین دالهای مرکزی متمرکز میشوند. در خلال مقاله علاوه بر این نامه از منابع و اسناد تاریخی دیگر نیز در جهت تحلیلی شامل، استفاده شده است.
Sarbedaran movement (873Ah-737Ah) is the most important movement of Iran in
eighth century. Insecurity and transience of this transient government and its
ideological ups and downs raise a big question for researchers. The discourse of this
movement, like every socio-political discourse, has two non-established stages
(before the establishment of government) and established stage (after the
establishment of the government). We have tried in this article to analyze Sheikh
Hassan Jouris letter to Amir Mohammad Beiek, Arqoun shahs brothers as one of
the most important documents of Sarbedaran non-established discourse and to
answer some above questions such as the influence of spatial and temporal
conditions in this movement , its political and religious concepts and unifying factor
to the scattered popular forces following a single discourse. To answer these
questions we will use Laclau and Moff analysis method in which all the concepts of
a discourse such as the movement of dislocation of signifiers, political subject, social
myths and conception, accessibility and credibility, otherness, empty signifier and
hegemony are formed around "Nodal Point". After the reviews, it becomes clear that
in non-established discourse of Sarbedaran Anti-authoritarianism and equality are
the nodal points. Sheikh Khalifeh and Sheikh Hassan Jouri as the most important
characters of this discourse have created Shiite anti-authoritarianism and mythical
equality and converted it to social concept relying on Shiism and Sufism discourses.
Other concepts of this discourse are also focused around these nodal points. During
the article some other historical sources and documents in addition to this letter have
used to self-inclusive analysis.