چکیده:
هدف: این مقاله تلاش میکند تا با اشاره به وضعیت سیاسی – اجتماعی مسلمانان فرانسه و دیدگاههای متفاوت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سه نسل مسلمانان این کشور و همچنین ارزیابی سیاست های دولت فرانسه در قبال آنان، به علل تشدید بحران هویت در میان مسلمانان فرانسه و تعامل متقابل آنان و دولت این کشور که از یک سو زمینه رشد تروریسم و از سوی دیگر تشدید اسلام هراسی را در فرانسه به وجود آورده است، بپردازد.
روش شناسی: این مقاله بر اساس روش توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است.
یافتهها: زمینه های محیطی و روانشناختی هویت یابی در میان نسل های دوم و سوم مسلمانان فرانسه و رقابت میان سنتگرایی قومی و ملی با ادغامگرایی در اسلام اروپایی و یا گزینه سوم؛ یعنی افراطگرایی و بنیادگرایی، مهمترین علل تشدید بحران هویت در میان مسلمانان این کشور بوده که به تعمیق شکاف هویت مبتنی بر لائیسیته و ارزشهای اسلامی آنان منجر شده است.
نتیجه گیری: مسلمانان فرانسه، یکی از بزرگترین جوامع مسلمان در اروپا به حساب میآیند که وضعیت زیست سیاسی – اجتماعیشان، نشان دهنده محدودیتها و مشکلات بسیار فراروی آنان است. در این شرایط، ناکامی سیاست همسانسازی دولت فرانسه در بازسازی اسلام اروپایی و حملات تروریستی اخیر در این کشور، بر چالش هویت یابی جوانان مسلمان در میان نسلها و قرائت سه گانه اسلامی از سنتگرایی قومی تا گرایش به اسلام سکولار و بنیادگرایی اسلامی، دامن زده است. این شرایط، در بستر و زمینهای اجتماعی و هویتی، به بازتولید سیاستها و اقدامات رادیکال از سوی دولت، شهروندان فرانسوی و مسلمان این کشور منجر میشود.
Objective: This article seeks to address the socio-political situation of French Muslims and the different political, social and cultural perspectives of the three generations of Muslims in this country, as well as to evaluate the French government's policies towards them, due to the escalation of identity crisis among French Muslims. This interaction has created the ground for the growth of terrorism and the intensification of Islamophobia in France. Method: This article is based on descriptive-analytical method by using library and internet resources. Findings: Environmental and psychological contexts of identification among the second and third generations of French Muslims and the competition between ethnic and national traditionalism with integration in European Islam or the third option, extremism and fundamentalism, are the most important causes of the identity crisis among the Muslims. This issue has led to the deepening of the identity gap based on their secularism and Islamic values. Conclusion: French Muslims are one of the largest Muslim communities in Europe, whose socio-political status reflects the limitations and problems they face. In this context, the failure of the French government's assimilation policy in the reconstruction of European Islam and the recent terrorist attacks in this country challenge the identification of Muslim youth among generations and the triple Islamic reading from ethnic traditionalism to secular Islam and Islamic fundamentalism. These conditions, in a social and identity context, lead to the reproduction of radical policies and actions by the government, French citizens and Muslims of this country.