چکیده:
وابستگی کامل به تعامل انسانی، بازی ویدیویی را از سایر رسانههای روایتگر متفاوت ساخته است. دو نظرگاه اصلی دربارهی روایتشناسی بازی ویدیویی، دیدگاه روایتگرایانه و دیدگاه بازیگرایانه هستند که اولی بر وجود روایت و لزوم وجود آن در بازیهای ویدیویی تاکید دارد و دومی بین بازی و روایت ادبی تمایز بنیادینی مینهد. هدف اصلی این پژوهش بررسی مهمترین دیدگاهها و چالشهای رایج در باب روایتشناسی بازیهای ویدیویی و همچنین تشریح روایت بازی خدای جنگ 2018 بر اساس دیدگاههای مورد بررسی است. تألیف این مقاله در حوزهی روایتشناسی با رویکرد تحلیلی ـ تطبیقی و با هدف توسعهای صورت پذیرفته و یافتههای کیفی آن به شیوه اسنادی دادهاندوزی شدهاند و در مورد بازی مذکور به کار گرفته شدهاند. در راستای تحقق هدف پژوهش دو نظرگاه اصلی دربارهی روایتشناسی بازی ویدیویی نقد و بررسی شدهاند؛ و پس از آن سه تقسیمبندی از انواع روایت در بازیها وارسی شده، و روایت بازی خدای جنگ براساس هر کدام تشریح شده است. در نهایت با جمعبندی ملاحظات مذکور در این مقاله شمایی کلی از روایتشناسی بازیهای ویدیویی ترسیم گردیده است.
Full dependency on human interaction, has made video game different from other narrative media. Two major viewpoints on narratology of video game are: Narratological and Ludological; The first one emphasizes the importance of narration and the necessity of its existence in video games, and the latter puts a fundamental distinction between video game and the literary narrative. The main purpose of this research is to review and compare the most important challenges and perspectives on the issue of narratology in video games and also to dissect the narrative of the game “God of War 2018” based on the examined perspectives. The research was enforced by a comparative-analytical method, whose qualitative data were compiled in a documentary manner with theoretical framework of narratology as its basis. In order to achieve the goal of the research two main points of view on video game narrative were deliberated and thereafter three categorizations of video game narrative were scrutinized and God of War’s narrative was reconciled with each of them. With all that the article shows a holistic scheme of video game narrative, plus using it on a specific game. .
خلاصه ماشینی:
ما در اين پژوهش نشان مي دهيم که بازبيني در تعريف مدنظر از روايت و گذشتن از معناي سنتي آن مي تواند کليد حل اين مناقشه باشد و ازاين رو نظريه هاي مختلف پيرامون روايت تعاملي را بررسي کرده ايم و نشان مي دهيم که آن ها به خوبي قابل اطلاق بر بازي ويدئويي موردبررسي هستند .
Interactive Stories And Video Game Art 4.
Game Mechanics 202 در نهايت ، بسياري از پژوهشگران حوزٔە مطالعات بازي تصميم گرفتند خود را به هيچ کدام از دو طرف مجادله وابسته نکنند و وجوه مختلف بازي هاي ويدئويي را با روش شناسي خاص آن وجه بررسي کنند؛ ازجمله رايان (٢ه ه ٢) بهترين راه را در سازشکاري پرثمر نظري ؛ ماتيس ١ (٢ه ه ٢) در فضاي دورگه ؛ و جنکينز (٣ه ه ٢) در موضع گيري بينابيني دانسته اند.
گرچه اين تقسيم بندي رايان مربوط به روايت تعاملي به صورت کلي است نه خاص بازي هاي ويدئويي ؛ بيشتر دسته هاي معرفي شده در طراحي روايي بازي نيز مصداق دارند.
از اين ساختار در بازي هايي استفاده مي شود که در آن ها بازيکن قادر است شخصيت هاي مختلف را در يک داستان واحد انتخاب کند و هر بار روايت ثابتي را که از ديدگاه داناي کل واحد است از منظر شخصيتي که انتخاب کرده تجربه کند .
Interactive storytelling for video games: a player-centered approach to creating memorable characters and stories.
& Theorising video game narrative.
Interactive Stories and Video Game Art: A Storytelling Framework for Game Design.
Video Game Narrative and Criticism: Playing the Story.