چکیده:
برهان نظم در ادبیات فلسفی ایمانوئل کانت، برهان طبیعی- کلامی نامیده میشود. کانت نگاهی دوسویه به این برهان دارد. قبل از دوره فلسفه نقادی، وی با استناد به علل غایی، وجود خداوند را میپذیرد و این برهان را از بهترین ادله اثبات وجود خدا میداند؛ امّا در دوره دیالکتیک استعلاییاش به این اعتقاد وفادار نمیماند. در این پژوهش، با روشی تحلیلی- انتقادی، برآن شدیم به این پرسش پاسخ دهیم: آیا میتوان از برهان طبیعی- کلامی در برابر انتقادهای سخت این فیلسوف آلمانی دفاع نمود؟ کانت معتقد است این استدلال با تمسک به احساس، سعی در ساکت کردن عقل دارد؛ امّا ساختار آن فاقد ضرورت منطقی درونی است. وی با ذهنی دانستن وصف نظم، و اینکه تنها خدای معمار را اثبات میکند ونه خدای ادیان، این استدلال را تام نمیداند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که برخی انتقادها نشأت گرفته از معرفت شناسی ایدهآلیستی کانت است و این استدلال میتواند از طریق جعل بسیط، خدای خالق ادیان را بدون تکیه بر سایر براهین اثبات کند و رسالتی که بر عهده دارد، به سرانجام رساند.
Undoubtedly, one of the most common origins of theism that theologians have long considered is the argument of order. This argument, which in Immanuel Kant's philosophical literature takes the name of physico-theological argument, is based on analogical interpretations in classical interpretations. Kant has a two-pronged view of this argument. Before the period of critical philosophy, he accepted the existence of God by citing the ultimate causes and considered this argument as one of the best proofs of the existence of God; But in the dialectical period of transcendence he does not remain faithful to this belief. In this research, with an analytical-critical method, we tried to answer the question: can the natural-verbal argument be defended against the harsh criticisms of this German philosopher? Although Kant believes that this argument seeks to silence reason by relying on emotion, it has succeeded in persuading man; However, its structure lacks an internal logical necessity. By knowing the description of order mentally, proving the god of the architect and not the god of religions, he does not fully understand this argument. Research findings show that some criticisms stem from Kant's idealist epistemology. And this argument can prove, through simple forgery, the God who created religions without relying on other arguments, and fulfilling its mission.