چکیده:
ابهام در تبیین درست بعضی از گزارههای پرکاربرد علم اصول فقه، همواره موجب بروز پیچیدگی در فهم و کاربرد آنان شده است. کنکاش در اندیشة اصولیان نشان میدهد، گاهی راهکارهایی برای اثبات و تعیین کارکردهای گزارهای خاص پیشنهاد شده که در رسیدن به مقصود، از استواری و توضیح کافی برخوردار نیست. از این دست میتوان به دلیلهایی همچون خبر متواتر، اجماع، سیره و شهرت اشاره کرد که با توجّه به حیثیت جمعمحوری و اشتراک نسبی در رسیدن به حجیت، همواره توسط مشهور اصولیان، فرایندی مبهم برای آن پیشنهاد شده است. شهید صدر با نامگذاری این تعداد از ادلهّ به «وسایل اثبات وجدانی دلیل
شرعی »، جهتدهی جدیدی به این دلیلها بخشیده است. ایشان برای بهحجیترساندن این گزارهها از کارکردهای استقرا در علم منطق و نظریة احتمال در علم ریاضیات، کمک گرفته و با تقسیم جدیدی از یقین، سرانجام این ادلهّ را «یقین موضوعی » میداند. این تبیین ضمن برخورداری از روشی نوآورانه که بدون ارجاع به گزارههای پایه و بدیهی در سیر اثباتی آن، ساماندهی شده، قابلیت طرح و استفادة این تعداد از گزارههای اصولی در علوم دیگر را نیز فراهم کرده است.
Ambiguity in the proper explanation of some of the most widely used statements of Usul Fiqh (the principles of jurisprudence) always causes complexity in their understanding and application. A survey in the thoughts of the Usul Fiqh's experts shows that sometimes their proposed solutions do not have sufficient stability and explanation to achieve the goal. There are some evidence such as successive hadiths, consensus, manners and fame which are proposed based on their collective nature and relative involvement to make an reasoning authority, but they have an obscure process. Martyr Sadr has given a new direction to these reasons by naming them as means of inner proving for religious reason. In order to prove foretold examples, he has practiced the function of induction in logic and probability theory in mathematics, and with proposing a new division for certainty, finally considers these reasons as subjective certainty. This explanation, which has an innovative method without referring to the basic and obvious propositions in its proving course, has provided this capacity to propose and use these kind of Usul Fiqh statements in the other scientific matters as well.