چکیده:
با شروع اسلام و منع استفاده از ظروف فلزی طلا و نقره، تولید آثار سفالین در سراسر سرزمینهای اسلامی با استقبال بینظیری مواجه شد و در نواحی شرقی اسلام بهویژه در منطقۀ جغرافیایی خراسان بزرگ (سمرقند و نیشابور) این تحولات و دگرگونیها درزمینۀ تولیدات سفالین، همزمان با آغاز نهضتهای ایرانی و تاسیس سلسلههای طاهریان و سامانیان به اوج خود رسید. از مهمترین دستاوردهای دوران سامانی در فن سفالگری، ابداع لعاب گلی با الگوهای تزیینی متنوع بود و هنرمندان در عین تاثیرپذیری از نقوش ساسانی، از شیوههای فنی سفالینههای عباسی و وارداتی چینی تاثیراتی پذیرفتند. ویژگیهای سفالگری نیشابور و سمرقند و روابط متقابل سفالگری سمرقند و نیشابور در سدههای سوم تا ششم هجری قمری از پرسشهای اصلی این پژوهش میباشند. روش پژوهش حاضر، تاریخی و توصیفی-تحلیلی بوده و اهدافی همچون، شناسایی و مقایسه ویژگی سفالینههای مناطق مذکور و تاثیرپذیری سفالگری این دو ناحیه از یکدیگر، بر اساس وجود زمینههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را دنبال میکند. این پژوهش به بررسی نقوش و لعاب گلابهای و پاشیده نواحی نیشابور و سمرقند با رویکرد تطبیقی میپردازد. وجود شباهت زیاد ظروف کتیبهدار کوفی و تفاوت در رنگ لعابها و کاربرد عبارات مرسوم در هر یک از این دو منطقه از یافته های این تحقیق است. بااینحال، وجود ویژگیهای متمایز در نقوش سفالهای سمرقند همچون نقش ماه و اژدها، نقوش واقعگرایانه انسانی و حیوانی باوجود تاثیرپذیری فنی از نیشابور، خصلتی بومی به آثار سمرقند میدهند.
With the beginning of Islam and the prohibition of using gold and silver metal utensils, pottery production was widely welcome throughout the Islamic lands. In the eastern lands of Islam, especially in the geographical region of Greater Khorasan (Samarkand and Neishabour), this transformation reached its peak at the same time with the beginning of the Iranian movements and the establishment of the Taherian and Samanid dynasties. One of the influential achievements of the Samanid era in the art of pottery is the invention of clay glaze with various decorative patterns and artists while being influenced by Sassanid motifs had been altered by the technical methods of Abbasid pottery and imported Chinese pottery. This study includes the study of glazed works in the Neishabour and Samarkand regions. The research method has Historical and descriptive-analytical with a comparative approach and has been studied the patterns and glazes of pottery in that two regions. Objectives such as identifying and comparing the characteristics of pottery in Samarkand and Neishabour and the effectiveness of pottery in these cities based on political background pursues cultural and economic. The results show similarities in the Kufic inscriptions of the two regions. However, the color of the glazes and using common expressions in each zone make the difference between these works. Researchers such as Wilkinson, based on the similarities between the works, considered the method of Neishabour pottery has influenced by Samarkand, while historical evidence shows the opposite of this theory. In addition, the existence of distinctive features in the works of the Samarkand region, such as using the moon and the dragon, despite being influence by Neishabour, give a native character to the pottery works of Samarkand.