چکیده:
ژان بودریار فیلسوف جامعهشناس و پستمدرن نظریههای درخوری در باب تصویر ارائه داد. در تمام نظریههای اجتماعی وی، دغدغه پایانناپذیر او نسبت به تخریب امر واقعی و جایگزین شدن آن با وانموده مشهود است. در این میان او هنر را توطئه و وسیلهای برای محقق نمودن وانموده تلقی میکند. بهویژه سینما بهعنوان یک مرجع شبیهسازِ واقعیت، مورد انتقاد بودریار قرار گرفته است. یکی از راهکارهای اساسی ایجاد شبیهسازی از منظر بودیار، بهرهگیری از جلوههای ویژۀ کامپیوتری است. بنابراین از یکطرف انتقاد بودریار از سینما و از طرف دیگر علاقهمندی وی و تأکید او بر توانمندیهای آن مشهود است؛ که خود موجب بروز دوگانگیهایی در نظریههای بودریار و سردرگمی مخاطب او میشود. این پژوهش تلاشی است در جهت مرتفع نمودن دوگانگیهای موجود و شناخت رویکرد حقیقی پسِ پشتِ این بهظاهر تناقضات در ساحت واقعیت مجازی و جلوههای ویژه در سینما. در این راستا، این پژوهش از طریق تحقیقات کتابخانهای و تجزیه و تحلیل دادهها و موشکافیِ بیانیههای بودریار به روش توصیفی-تحلیلی، به دنبال راهکاریی برای جلوگیری از تخریب و جایگزینیِ «امر واقعی» در سینما و تعیین رابطه بین سینما و جلوههای ویژه میگردد. در نتیجه میتوان شاهد بود که طرد جلوههای ویژه از نظر بودریار، به هدف بهکارگیری آن بستگی دارد؛ نه به نفس آن. بهعبارتی، بهکارگیری جلوههای ویژه در راستای بازسازیِ واقعیت مطرود است و در راستای خیال میتواند مقبول باشد.اهداف پژوهش:بررسی دیدگاه منفی بودریار نسبت به تخریب واقعیت توسط جلوههای ویژه.بررسی جلوههای ویژه در سینما از نظر ژان بودریار.سؤالات پژوهش: 1.سینما چگونه میتواند با وجود بهرهوری روزافزون جلوههای ویژه، و دیدگاه منفی بودریار نسبت به تخریب واقعیت توسط جلوههای ویژه؛ به حیات شایستۀ خود ادامه دهد؟2.جلوههای ویژۀ سینمایی در چه صورت میتواند از انتقاد بودریار فاصله بگیرد؟
As a sociologist and postmodern philosopher who, of course, himself rejected the application of these titles to his theories, Jean Baudrillard put forward appropriate theories about the images. In his social theories, his endless concern for the destruction of the reality and its replacement by the simulation is evident. In the meantime, he considers art as a conspiracy and a means to realize the simulation. He criticized cinema in particular as a reality-simulating reference. One of the basic working procedures for creating simulations from Baudrillard point of view is to use computer visual effects. On the one hand, Baudrillard is a cinema critic, and on the other hand, he is interested in it and emphasizes its capabilities. These views give rise to dichotomies in Baudrillard's theories. This research is an attempt to remove the existing dichotomies and to identify the reality approach behind these apparent contradictions in the field of virtual reality and visual effects in cinema. In this regard, through library research, data analysis and scrutiny of Baudrillards' statements, this research seeks descriptive-analytically a working procedure to prevent the destruction and replacement of reality in cinema and determine the relationship between cinema and visual effects. Consequently, the rejection of visual effects, according to Baudrillard, depends on the purpose of its application, not on visual effects nature. In other words, the use of visual effects in order to reconstruct or simulation of reality is excluded, and it can be accepted in the direction of imagination.