چکیده:
زمینه و هدف: طب عامیانه ی دوره ی صفوی تحت تاثیر نوعی فراگیر شدن تقدسگرایی قـرار گرفت که برتافته از یک فـرآیند همهگیر سیاسی- اجتماعی- فرهنگی بود. ایـن تقدس گرایی، همزمان، بر باورهای طبّی و رفتارهای معطوف به پیشگیری/ درمان طبقات اجتماعی تاثیر گذاشت و به طیفی از کنش های درمانی- پیشگیرانه در وجه عامیانه ی آن دامن زد. در واقع آنچه رخ داده یا به نوعی تقویت و شایع شد، این بود که به مجموعه ای از پدیدههای انسانی، مصنوعات بشری و امور طبیعی برچسب تقدس زده شد و همین مسئله، انگاره ی درمانی/ طبّی این پدیده ها را در باورهای عامهی مردم تقویت کرد. مواد و روشها: روش انجام این پژوهش براساس مطالعه کتابخانه ای و بررسی نسخ اصلی و کتب پزشکی قدیم بوده است تا به شکل توصیفی- تحلیلی، بسترهای رونق تقدسگرایی در عصر صفویه مورد تامّل و نسبت طب عامیانه با این پدیده مورد واکاوی قرار گیرد. یافتهها: فرآیند همهگیر سیاسی- اجتماعی- فرهنگی دوره صفوی، سبب شد تا مجموعه ای از خواسته ها، نیازها و معضلات طبّی و مسائل مربوط به پیشگیری و درمان در تناسب با این مجموعه ی مقدس شکل بگیرد و طب عامیانه را در پیوندی عمیق با فرهنگ اعتقادی و باورهای تقدسگرایانه قرار دهد. ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانتداری در تحلیل، گزارش و انتشار مطالب رعایت گردید. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که تقدس گرایی فراگیر در دوره صفوی، به مجموعه ای از کنشهای طبّی و رفتارها و باورهای عامیانه حول دو محور پیشگیری و درمان دامن زد و آن را به مثابهی یک نرم یا رفتار طبّی عامیانه برجسته ساخت.
Background and Aim: The folk medicine of the Safavid period was influenced by a kind of pervasiveness of sanctity that arose from a pervasive political-social-cultural process. At the same time, this sanctity influenced medical beliefs and behaviors aimed at preventing / treating social classes And fueled a range of therapeutic-preventive actions in its popular form. In fact, what happened, or was somewhat reinforced and spread, was that a set of human phenomena, human artifacts, and natural affairs were labeled sacred, and this gave rise to the therapeutic / medical notion of these phenomena. It strengthened the popular beliefs of the people. Materials and Methods: The method of this research is based on the study of libraries and the study of original manuscripts and ancient medical books in order to reflect descriptively-analytically, the contexts of the prosperity of sanctity in the Safavid era and the relationship between folk medicine and this phenomenon. Findings: The pervasive socio-political process of the Safavid period led to the formation of a set of demands, needs and medical problems and issues related to prevention and treatment in accordance with this sacred set, and folk medicine in deep connection with Put a culture of belief and sanctimonious beliefs. Ethical Considerations: Honesty and fidelity were observed in the analysis, reporting and publication of materials. Conclusion: The results showed that the pervasive sanctity in the Safavid period, encouraged a set of medical practices and popular behaviors and beliefs around the two axes of prevention and treatment and highlighted it as a norm or popular medical behavior.