چکیده:
تفریح در محل کار میتواند هر فعالیت اجتماعی، بینفردی یا وظیفهای تلقی شود که ماهیت بازیگوشی و فکاهی دارد و برای فرد سرگرمی، لذت و خوشی را فراهم میسازد. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل ایجادکنندۀ تفریح در محل کار در سازمان تربیت بدنی ارتش بود. نوع پژوهش، توسعهای بهصورت ترکیبی است و برای استخراج عوامل از روش کیفی به شیوۀ مردمنگاری استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش تمامی کارکنان سازمان تربیت بدنی ارتش بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونهگیری مدلسازی معادلات ساختاری (5q≤n≤15q) تعیین شد. در بخش کمّی پژوهش بهمنظور تایید مدل حاصل از بخش کیفی پژوهش، پرسشنامهای محققساخته طراحی شد. با توجه به تعداد پرسشهای پرسشنامه، 377 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین شد و به همین میزان، پرسشنامهها توزیع و تکمیل شد. پایایی پرسشنامه نیز به روش آلفای کرونباخ و روایی به دو روش محتوایی و سازه با استفاده از الگوی معادلات ساختاری تایید شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک انجام گرفت. نتایج بخش کیفی پژوهش نشاندهندۀ آن است که تفریح در محل کار دارای پنج بعد (فعالیتهای تفریحی رسمی، حمایت مدیریت از تفریح، مسئولیتهای شغلی مفرح، آزادیهای فردی و معاشرت با همکاران) است و سه دسته از عوامل فردی، سازمانی و برونسازمانی در ایجاد تفریح در محل کار نقش دارند. نتایج بخش کمّی پژوهش نیز نشان میدهد که عوامل فردی به میزان 60/0، عوامل سازمانی به میزان 77/0 و عوامل برونسازمانی به میزان 25/0 بر تفریح در محل کار تاثیرگذارند. براساس نتایج میتوان گفت که تاثیر مثبت حاصل از تجربۀ تفریح در محل کار میتواند مزایای بلندمدت در پی داشته باشد و محیطهای سرگرمکننده کلید رشد انگیزه و بهرهوری کارکنان هستند.
Fun in Workplace means "any social, interpersonal, or task activities at work of a playful or humorous nature which provide an individual with amusement, enjoyment, or pleasure". The purpose of this study is to identifying factors affecting Fun in Workplace in Army Physical Training Corps.The study type is developmental and mix method and to extract factors, ethnography methodology that is a qualitative method was used. To extract factors, ethnography methodology was used. Statistical population in this study consists of Army Physical Training Corps. In quantitative section of this study, to approve the extracted model from qualitative section, researcher-made questionnaire was used. To identifying sample size, the structural equation modelling (5q≤ n≤ 15q) formula was used. With regard of questions of the questionnaire, 377 individual were selected for sample size and questionnaires were distributed among them. Questionnaire validity was approved with content and structural method with structural equation pattern and its reliability was approved through Cronbach alpha. The result of qualitative section shows that Facets of fun include such elements as fun activities, coworker socializing, manager support for fun, personal freedoms, and fun job responsibilities and individual, organizational and ultra-organizational factors affecting Fun in Workplace. The result of quantitative section shows that individual factors with 0.60, organizational factors with 0.77 and ultra-organizational factors with 0.25 percent affecting Fun in Workplace. Based on these results, experiencing positive affect from engaging in fun in the workplace can have long-term benefits and fun environments are the key to enhanced employee motivation and productivity.