چکیده:
در این نوشتار به تحلیل مبانی معرفت شناسانه «غربت آگاهی» در اندیشه ی سهروردی با طرح این پرسش که منشأ این مبانی چیست پرداخته شده است. علم اشراقی معرفتی حضوری و در مقابل علم حصولی است. شیخ اشراق استنباط و گشایش اینکه علم چیست؟ چه بنیادی دارد؟ و چگونه درک می شود؟ را بر مبنای علم حضوری در «ارجع الی نفسک» می داند. پژوهش حاضر نشان می دهد رهنمون و نقطه اشتراک زیبایی شناسی مدبر نوع و معرفت شناسیِ «بازگشتِ به من» توسط خود زمینی در سیر فراتاریخی (metahistoire) خواهد بود. انسان شناسی سهروردی منجر به یکی از اساسی ترین مضامین کربن یعنی «غربت آگاهی» شده است. در این مقاله بر مبنای منشأ و کارکرد «هبوط» «هستی معطوف به آن سوی مرگ» در فیلم هایی با مضون غربت آگاهی تأویل گردیده است. بر اساس مبانی معرفت شناسی اشراقی در روایت شناسی فیلم هایی با مضمون غربت آگاهی مشخص گردید در وحدت سه وجهی حکایت (راوی، روایت و مروی)، راوی هم فاعل حماسه است هم موضوع و مفعول آن. برای تحلیل این مبانی معرفت شناسانه و لوازم زیبایی شناسانه به روش پدیدارشناسی هانری کربن عمل شده است.
In this article the epistemological foundations of estrangement of consciousness in Sohrewardi's thought are analyzed by asking the question of what is the origin of these foundations. Illuminative knowledge is knowledge in presence and is the opposite of acquired knowledge. Sheikh Ishraq considers that the inference and opening of what science is? What its foundation is? And how it is understood? By referring to the knowledge in presence. The present study shows that the guide and common point of aesthetics of agent of species and the epistemology of "return to me" by the earthly self will be in the meta-historical process. Sohrevardi's anthropology has led to one of the most basic themes of Corbin, namely the estrangement of consciousness. In this article, based on the origin and function of "fall down", the existence focused on the other side of death has been interpreted in the movies with the theme of estrangement of consciousness. In the narratology of films with the theme of stranger consciousness it was found that in the three - dimensional unity of story (narrator, narration and the object of narration) the narrator is the subject and also the theme and object of epic. To analyze these epistemological foundations and aesthetic accessories, Henry Corbin’s phenomenological method has been used