چکیده:
خطا به عنوان منشا شکگرایی از دیرباز مورد توجه معرفتشناسان بوده است. فیلسوفان مسلمان مانند ابنسینا اگرچه به طور مستقل این بحث را مطرح نکردهاند، ولی در ضمن مباحث فلسفی خود در موارد مختلف به این مساله پرداختهاند؛ در مقالهی حاضر کوشش شده است تا چگونگی خطای شناختاری عقل و شیوه مصون ماندن ذهن از خطا از منظر ابنسینا مورد بررسی قرار گیرد. ابنسینا با تاکید بر اینکه خطا در عقل ساختارمند (sistematik) و فراگیر نیست، بر اعتبار این قوه ادراکی بشری اصرار میورزد. وی با دفاع از اولین اولیات یعنی قاعده امتناع اجتماع و ارتفاع نقیضین و مطابق با واقع دانستن این اصل، پایه یقینی برای دانش بشری ترسیم میکند و اعتبار دیگر معارف را بر پایه این ادراک واقعنما تبیین میکند. او خطای در عقل را به خاطر وجود موانع درونی و بیرونی بر سر راه عقل و برطرف کردن این موانع را شیوه مصون ماندن ذهن از خطا میداند.
Error as a source of skepticism has long been considered by epistemologists. Although Muslim philosophers such as Ibn Sina have not discussed this issue independently, they have also addressed this issue in various philosophical discussions; In the present article, an attempt has been made to examine how The error of rational understanding and the way of avoiding it from the perspective of Ibn Sina. Ibn Sina insists on the effect of this human perceptive power by Emphasizing that error is not pervasive and sistematik in reason. By defending the first priority, the rule of social rejection and the height of contradictions, and in accordance with the realization of this principle, he draws a certain basis for human knowledge and explains the validity of other teachings on the basis of this perception of reality. He considers error in reason due to the existence of internal and external obstacles in the way of reason. And he considers removing these obstacles as a way to protect the mind from error.