چکیده:
بیان مسئله
با اهمیت یافتن عکاسی فیلم به عنوان ابزاری برای فروش بیشتر آثار سینمایی، عکاسان فعال در سایر شاخه های عکاسی نیز به عکاسی فیلم تمایل نشان دادند. در پژوهش حاضر با مقایسه میان عکس های «جاسم غضبانپور» از فیلم «زندگی و دیگر هیچ» و عکس های «جوزف کودلکا» از فیلم «نگاه خیره اولیس»، مسیله هویت مستقل عکاس فیلم و آثارش در روند تولید فیلم بررسی شده است. بر این اساس، این پژوهش در پی این است که موارد تشابه و تفاوت عملکرد غضبانپور و کودلکا را در دستیابی به هویت مستقل، ورای موضوع و روایت فیلم، در عکس های سینمایی بیابد.
هدف پژوهش
شناخت مراحل انتخاب عکاس فیلم در مرحله پیش تولید فیلم سینمایی و آشنایی با فعالیت عکاس در جریان تولید فیلم، با حفظ هویت مستقل هنری، اهداف این پژوهش به شمار می آیند.
روش پژوهش
این پژوهش با روش تحلیل محتوا و رویکرد تطبیقی انجام گرفته و داده های آن به دو شیوه کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده است. در ابتدا مراحل انتخاب غضبانپور وکودلکا برای عکاسی فیلم، به مدد نقد تکوینی، بررسی و سپس، نتایج فعالیت آن دو، بر مبنای نظریه رمزگان های رسانه ای دانیل چندلر، تفسیر و مقایسه می شود. تطبیق عملکرد هنری دو عکاس ایرانی و خارجی کمک می کند که درک عمیق تری از هویت مستقل عکاس فیلم حاصل شود.
نتیجه گیری
به دلیل خصلت های روایی و سبکی ژانر هنری در سینما، جاسم غضبانپور و جوزف کودلکا هویت مستقل خود را هنگام عکاسی فیلم حفظ کرده اند. همچنین از مقایسه عکس های آن ها می توان نتیجه گرفت که عکس ها دارای درون مایه و خصلت هایی مشابه با گونه مستند اجتماعی هستند و این دو عکاس به موضوعی که پیش از تولید فیلم از آن عکاسی می کردند گرایش دارند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به موارد گفته شده ، در اين مقاله به بررسي تطبيقي آثار دو عکاس فيلم پرداخته شده است که هر دو عکاس خبري و مستندنگار نيز هستند؛ عکس هاي «جاسم ِ غضبانپور» (متولد ١٣٤٢ شمسي در خرمشهر) از فيلم «زندگي و ديگر هيچ » (ساختۀ عباس کيارستمي ، ١٣٧٠ ش .
). پرسش اصلي تحقيق آن است که موارد تشابه و تفاوت عملکرد غضبانپور و کودلکا در دستيابي به هويت مستقل وراي موضوع و روايت فيلم در عکس هاي سينمايي چيست ؟ براي پاسخ به اين پرسش ابتدا با روش نقد تکويني ، پيشامتن هاي موجود در روند توليد آثار سينمايي را شناسايي مي کنيم ؛ پس از آن ، بر مبناي تفسير قراردادها و رمزگان هاي بصري و رسانه اي موجود در ژانرهاي مختلف ، مشابهت ها و تفاوت هاي يافت شده در اين دو اثر را بر خواهيم شمرد.
جاسم غضبانپور و عکاسي براي فيلم «زندگي و ديگر هيچ » با بررسي مجموعه آثار جاسم غضبانپور مي توان به اين نتيجه رسيد که يکي از اصلي ترين ويژگي هاي کارهاي او مستندنگاري و پيگيري موضوعات مستند در گذر زمان است ؛ به عنوان مثال ، او که عکاس وقايع جنگ ايران و عراق است ، هنوز از جنوب در وضعيت پس از دوران جنگ عکاسي مي کند.
ز هنري و تحليل رمزگان و قراردادهاي عکس هاي آن ها پس از توليد، اين موضوع را مي توان دريافت که جاسم غضبانپور به منظور ادامۀ فعاليت مستندنگاري در مناطق زلزله زده و جوزف کودلکا براي مستندنگاري از وضعيت تبعيدي هاي بي خانمان پس از جنگ در اروپاي شرقي به دو فيلم «زندگي و ديگر هيچ » و «نگاه خيرة اوليس » ملحق شده اند.