چکیده:
با فروپاشی شوروی، توانایی ایجاد جذابیت در قدرت تحت عنوان قدرت نرم وارد مباحث سیاسی شد. همچنین با پیروزی انقلاب اسلامی و احیاء نقش دین در سیاست، قدرت معنوی در مباحث سیاسی مطرح گردید. درنتیجه، نسبت بین این دو نوع از قدرت، بهدلیل بدیع بودن طرح مباحث مربوط به آنها، دغدغه برخی نظریهپردازان علوم سیاسی گردید. ازاینرو، پژوهش پیشرو با روشی تحلیلی مقایسهای درصدد بیان تفاوتهای قدرت معنوی در اسلام با قدرت نرم است، تا مشخص کند که قدرت معنوی در اسلام از منابع مولد قدرت نرم نیست و خود نوعی دیگر از قدرت، به موازات قدرت نرم و سخت است. بنابراین مولفههای مفهومی قدرت معنوی در اسلام و همچنین منابع مولد آن، ابزارهای به فعلیت رسیدن و نتایج حاصله از قدرت معنوی در اسلام با قدرت نرم متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مباحث مطرحشده، سؤال اصلي پژوهش اين است که آيا معنويت و قدرت معنوي بر پايه اصول ارزشي دين اسلام، يکي از منابع قدرت نرم بهشمار میرود و نقش مولد را براي آن ايفا ميکند و يا اينکه معنويت و قدرت مبتني بر آن، جدای از قدرت نرم، خود يکي از انواع و مؤلفههاي قدرت بهشمار ميرود، که در اين صورت قدرت به سه قسم: (مادي، معنوي و نرم) تقسيم شود؟ سؤالهاي فرعي پژوهش نیز عبارتند از: مؤلفههاي مفهومي هريک از قدرت معنوي و نرم چه تقاوتي با هم دارند؟ تفاوت منابع قدرت معنوي با قدرت نرم در چيست؟ هرکدام از آنها به چه ابزاري براي به فعليت رسيدن و عملياتي شدن نيازمند هستند؟ و سرانجام اینکه اگر نتيجهاي براي قدرت معنوي حاصل شود، چه تفاوتي با قدرت نرم خواهد داشت؟ بنابراین در اين پژوهش بعد از طرح مباحث مفهومي و بيان فرايند توليد و به فعليت رسيدن قدرت در بخش اول، به بيان تفاوت در مؤلفههاي مفهومي قدرت نرم و قدرت معنوي الهي خواهیم پرداخت و بعد از آن منابع هريک از قدرت معنوي الهي و نرم را بيان کرده، آنگاه ابزارهاي توليد هر کدام را مورد بررسي قرار خواهیم داد و در نهايت با بيان تفاوت نتايج حاصله از هريک، وجه تمايز هرکدام از قدرت معنوي الهي و قدرت نرم آشکار خواهد شد.