چکیده:
در چند کتاب حدیثی مهم از امامیه و اهل سنت، حدیثی به أسید بن صفوان منسوب است، اما در چند جهت تفاوت دارند. در میانِ امامیه -که تنها محمد بن خالد برقی آن را از راویان عامه نقل میکند- شخصی ناشناس بعد از شهادت امیرالمؤمنین ع خطابهای مفصل در فضل ایشان گفته، ولی در اسناد عامی، گوینده خود امیرالمؤمنین ع است که عین همان خطابه را در فضل ابوبکر میگوید. گرچه تحریر سنی روایت، ساختگی است، اما با عنایت به مباحث مقاله، حتی بدون استفاده از جرح و تعدیل رجالیان به سه طریق میتوان نشان داد روایت برقی وابسته به تحریر سنی است. هم ساختار و نمودار اسناد، تأخر سند برقی را مینمایاند، و هم جریانشناسیِ مهمترین راویان از بخشِ مشترکِ اسناد، حاکی از تناسب فضای ایشان با تحریر عامی است، و هم بررسی تطبیقی متن دو تحریر آشکارا شواهدی از وقوع تحریف در تحریر برقی دارد. و نتیجه هر سه بررسی کاملاً همسو است. بعدها عبارات همین روایت در برخی از زیارات نیز راه یافته است.
In several important Hadith collections of Twelver Shi'a and Sunni, there are versions of a narration that is attributed to Aseyd ibn Safvan. Still, they differ in several ways; the version in Twelver Shi'a source has been narrated only by Muhammad ibn Khalid al- Barqi and in it, after the martyrdom of Amir al-Mu'minin (Imam Ali) (a), an unknown person has given a long lecture on his virtue. However, in its Sunni version, the narrator is Imam Ali himself that delivers the same lecture on Abu Bakr's goodness. Although this Sunni version is fabricated, this article suggests that in three ways- even without using criticism and praise of the transmitters (Al-Jarh wa l-taʿdil)- it can be shown that Barqi's narration relates to Sunni's one; Constitution and diagram of the Isnad indicates the posteriority of Barqi. Also, by studying the current of the most important transmitters of the common part of these Isnads, it reveals that their intellectual, ideological, and cultural spaces are in conformity with the Sunni version, and the comparative study of both versions clearly shows some signs of distortion in Barqi's narration. Furthermore, the results of these three investigations are completely consistent. Later, some phrases of this narration penetrated some pilgrimages.