چکیده:
در این مقاله،به بررسی تقابلها در پنج داستان منتخب از بخش تاریخی شاهنامه (بهمن،اردشیر بابکان،بهرام گور،انوشیروان،یزدگردسوم)بر مبنای رویکرد تقابل لویی استروس پرداختهایم.روش تحقیق به صورت کتابخانهای و مبتنی بر سند پژوهی و نوع آن، تطبیقی وتحلیلی است.برآن هستیم که بهپرسشی پاسخ گوییم؛مقولۀ تقابل در بخش تاریخی شاهنامه نمود یافته است یا نه؟ بررسی تقابل در داستانهای مورد بررسی نشان میدهد در قسمت تاریخی شاهنامه عنصر تقابل بسیار برجسته و پررنگ است.نوع تقابلها در این داستانها به دلیل تاریخی بودن آنها، عمدتاً از نوع تقابل شخصیتهای انسانی است و انگیزههای تقابل میان شخصیتها،نیز اغلب مواردی همچون جنگ قدرت، تمایل به کشورگشایی، تلاش برای برپایی عدالت و مبارزه با ظلم، انتقامجویی، مبارزه با انیرانی و نژادهای دیگر و مواردی از این قبیل است. تقابلهای دیگری نیز غیر از تقابل میان شخصیتهای انسانی در این داستانها دیده میشود که از میان آنها میتوان به تقابل ایدئولوژیها، عدالت و ظلم، فضایل و رذایل اخلاقی، تقابل روزگار و فلک با انسان، تقابل انسان با طبیعت، تقابل صفات انسانی همچون جنگاوری و شجاعت با ضعف و ناتوانی، تقابل نژادی و قومی و مواردی از این قبیل اشاره کرد. در مجموع، با اینکه داستانهای منتخب، از نوع داستانهای تاریخی هستند، اما مؤلفههای رویکرد و نظریۀ لوی استروس در آنها دیده میشود و انگیزۀ این شخصیتها از تقابل، صرفاً، انگیزههای ذکر شده در کتب تاریخی،نیست بلکه ،آرمانها و اهداف و همچنین تیپ شخصیتی و خصایل روانی آنها نیز در این تقابلها تأثیر مستقیم گذاشته است.
In this article, we have investigated the confrontations in five selected stories from the historical part of the Shahnameh (Bahman, Ardeshir Babakan, Bahram Gur, Anoushirvan, Yazdgerd Som) based on Louis Strauss' confrontation approach. The research method is library based and based on document research and its type. It is comparative and analytical. We intend to answer the question: has the category of confrontation appeared in the historical part of the Shahnameh or not? The investigation of confrontation in the stories under review shows that in the historical part of the Shahnameh, the element of confrontation is very prominent and bold. The type of confrontations in these stories, due to their historical nature, is mainly the type of confrontation between human characters, and the motivations of the confrontation between the characters are often cases such as power struggles. , the desire to conquer the country, trying to establish justice and fighting against oppression, revenge, fighting against Anirani and other races, and things like that.Other confrontations besides the confrontation between human characters can be seen in these stories, among which one can see the confrontation of ideologies, justice and injustice, moral virtues and vices, the confrontation of time and the sky with man, the confrontation of man with nature, the confrontation of human qualities such as fighting and Courage with weakness and incapacity, racial and ethnic conflict and such things mentioned. In general, although the selected stories are historical stories, the components of Levi-Strauss's approach and theory can be seen in them, and the motivation of these characters is not merely the motivations mentioned in the historical books, but ideals and goals as well as the type of confrontation. Their personality and psychological traits have also had a direct impact on these confrontations ..
خلاصه ماشینی:
در مجموع ، با اينکه داستان هاي منتخب ، از نوع داستان هاي تاريخي هستند، اما مؤلفه هاي رويکرد و نظريۀ لوي استروس در آنها ديده مي شود و انگيزة اين شخصيت ها از تقابل ، صرفا، انگيزه هاي ذکر شده در کتب تاريخي،نيست بلکه ،آرمان ها و اهداف و همچنين تيپ شخصيتي و خصايل رواني آنها نيز در اين تقابل ها تأثير مستقيم گذاشته است .
او معتقد است که ؛ ذهن انسان از طريق تضاد موجود ميان پديده ها به شناخت نائل مي آيد و به همين دليل اين موضوع مي تواند در مورد اساطير نيز صدق کند زيرا اساطير دوره هاي باستان مملو از تضاد و تقابل و جنگ و ستيز و قدرت طلبي است .
البته نظريۀ لوي استروس ،در مورد داستان هاي اساطيري و روش شناخت ساختار اساطير،بسيار گسترده است و فقط محدود به تقابل نمي شود اما در اين رساله ، به فراخور موضوع رساله ، داستان ها را فقط بر اساس تقابل مورد بررسي قرار مي دهيم .
البته داستان هاي دورة اساطيري شاهنامه اگرچه ساختار و روايت ساده و مبتني بر علت و معلول دارند، اما ممکن است در هر يک از اين داستان ها انواع تقابل مورد نظر لوي استروس ديده شود و علت آن مي تواند گرايش فردوسي به اسطوره به منظور روايت شکوه و عظمت ايران باشد.
com Received date: 1400/12/20, accepted date: 1401/03/18 Abstract In this article, we have investigated the confrontations in five selected stories from the historical part of the Shahnameh (Bahman, Ardeshir Babakan, Bahram Gur, Anoushirvan, Yazdgerd Som) based on Louis Strauss' confrontation approach.