چکیده:
تربیت نسل شایسته یکی از اهداف زندگی است و از اموری است که ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع تربیت فرزند را بیشتر روشن میسازد. در آموزههای دینی بر اهمیت تربیت و آثار آن تاکید فراوان شده است. خدای متعال تمام هستی را آفرید تا انسان به کمال، رشد اخلاقی و معنویت دست یابد؛ از این رو، در آیات و روایات، یکی از اهداف فرستادن و تبلیغ پیامبران را تربیت و تزکیهی انسان معرفی کرده است. پیچیدگی تربیت انسان از آنجا آغاز می شود که او از دو بعد کاملا متفاوت؛ بعدی پست و بی ارزش و بعدی متعالی و با ارزش و به اصطلاح روح خدایی آفریده شده است؛ همان روح خدایی که انسان را از سایر موجودات متمایز کرده و به وی قابلیت بخشیده که با استفاده از تعالیم و دستورات الهی که توسط پیامبران برای بشر آورده شده به سمت تعالی حرکت کند و نیز البته او اختیار دارد که با غفلت و عدم تمسک به فرامین الهی، به سمت بعد پست و لجنی خود حرکت کند و به مقام اسفل السافلین سقوط کند.انسان در میان موجودات عالم هستی، اشرف مخلوقات و جانشین پروردگار بر روی زمین است و به فرشتگان امر شده در مقابل این موجود برتر سجده نمایند. این مسیله نشان دهنده کرامت انسان و جایگاه والای اوست. از منظر اسلام، انسان مجموعه ای از استعدادهای بالقوه است که برای به فعلیت درآوردن آنها نیازمند تعلیم و تربیت است و خداوند متعال به لحاظ اهمیت تعلیم و تربیت در زندگی انسان، هرگز او را به حال خود رها نکرده و از بدو خلقت، الگوهایی را برای وی ارسال نموده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی آفات و موانع تربیت کودکان و اثرات منفی آن در زندگی اجتماعی فرد بپردازیم و آثار منفی موانع تربیت در زندگی اجتماعی فرد را مورد مداقه و بررسی عمقی و دقیق قرار دهیم.
خلاصه ماشینی:
پیچیدگی تربیت انسان از آنجا آغاز میشود که او از دو بعد کاملاً متفاوت؛ بعدی پست و بیارزش و بعدی متعالی و با ارزش و به اصطلاح روح خدایی آفریده شده است؛ همان روح خدایی که انسان را از سایر موجودات متمایز کرده و به وی قابلیت بخشیده که با استفاده از تعالیم و دستورات الهی که توسط پیامبران برای بشر آورده شده به سمت تعالی حرکت کند و نیز البته او اختیار دارد که با غفلت و عدم تمسک به فرامین الهی، به سمت بعد پست و لجنی خود حرکت کند و به مقام اسفل السافلین سقوط کند.
بند اول: گناه از مهمترین آفات در تعلیم و تربیت، انجام گناه است، زیرا گناه سبب سلب توفیق میشود و نمیگذارد فرد به مقامات عالیه برسد و سیر الی الله داشته باشد و چه بسا بعضی از گناهان چنان آدمی را بر زمین میزند که دیگر قادر به ایستادن و حرکت دوباره نخواهد بود.
» (25/11/1371،ص562) بند دوم: بد اخلاقی یکی دیگر از آفات و موانع تربیت این است که مربی بد اخلاق باشد و در معاشرتهایش خوش برخورد نباشد.
خداوند متعال در قرآن مجید نیز داعیان بی عمل را سرزنش نموده است: أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (بقره-44) آیا شما مردم را به نیکو کاری دعوت نموده و لکن در عمل خود را فراموش میکنید، در حالی که کتاب خدا را میخوانید، آیا اندیشه نمیکنید؟ (آیا گفتار خود را به مقام عمل و کردار نمیآورید؟) این آیه مربی بی عمل را، بدون تعقل دانسته و در آیه دیگر به طور صریح گویندگان بی عمل را مورد سرزنش قرار داده و خشم الهی را به این گونه افراد گوشزد مینماید.