چکیده:
جریان ادبیات معاصر کمابیش از وصف اضطراب و تشویش در زندگی امروزی به سوی شناخت دوباره و رویارویی با آن در حرکت است. نوشتار حاضر نشان میدهد که جیمیسون در کولاژ داستانی سرزمین خوشحالی چنین هدفی را منظور کرده؛ لذا اختلاط سبکی و بینظمی روایی رمان وی صرفاً انعکاسی آشنا از ناآرامیهای فردی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی نیست، بلکه همزمان ترسیم الگویی برای زیستن علیرغم «فقدان» حاصل از این کشمکشها است. روایت رمان که با تنیدن مسائل دنیوی و معنوی و همچنین شخصی و همگانی در قالبهای نوشتاری متعدد شکل گرفته، سرانجام با دعوت دیگران به کنکاش خلاقانه در هزارتوی داستانها معنا پیدا میکند. اینکه در سرزمین خوشحالی مشخصههای ادبی همراه با درگیریهای فردی و اجتماعی مطرح میگردد، اما پیش از ترسیم مضمون واگذار میشوند، نظریه «اشارات نسبی» فلیکس گتاری را القا میکند. بنابراین، تحلیل روایات رمان نشان میدهد جیمیسون مواجهه با «فقدان» را در «کثرت» قصههای ناتمام و همچنین تجلی «رهایی» را در نگاشتن، تشریح و جمعآوری آنها ممکن میپندارد.
Contemporary literature pursues within the anxieties of the present, a paradigm for being in this world. Robert Alan Jamieson negotiates a similar initiative amidst the collage of narratives comprising Da Happie Laand. Matters political, social and cultural mingle indiscriminately in this novel, proposing a complex multiplicity that relies on the reader for its articulation of plot arcs, themes, and resolutions. The co-creative approach adopted by Jamieson bears affinity with Felix Guattari’s writings on ‘partial enunciations’. Deferred and subsequently entrusted to readers, the arrangement of meaning becomes a creative endeavor. Tracing familiar uncertainties through partial enunciations, therefore, invokes not just another inspired reading of the status quo, but a creative confrontation with the lack inherent in social and personal expressions. The plights of the present, then, find mediation in the midst of yet another narrative; the stories told this time, however, are laced with the potency of multiplicity and the promise of emancipation.
خلاصه ماشینی:
نوشتار حاضر نشان ميدهد که جيميسون در کولاژ داستاني سرزمين خوشحالي چنين هدفي را منظور کرده ؛ لذا اختلاط سبکي و بينظمي روايي رمان وي صرفا انعکاسي آشنا از ناآراميهاي فردي، اجتماعي، تاريخي و سياسي نيست ، بلکه همزمان ترسيم الگويي براي زيستن عليرغم «فقدان » حاصل از اين کشمکش ها است .
ليکن با توجه به سياست هاي کنوني اسکاتلند که مدت هاست رنگ و بوي جدايي طلبي به خود گرفته ، انتظار ميرود تاکيد جيميسون بر احياي زبان بومي اسکاتلند، بازشناسي و اخت گرفتن دوباره با داستان ها و ارزش هاي ديرينه اين کشور و همچنين متزلزل ساختن نقش انگلستان به عنوان مرکزي براي پايه گذاري هويت اجتماعي بسيار بحث برانگيز باشد و از اين رو آثار وي از توجه انتقادي بيشتري برخوردار شوند.
515 Nort Atlantik Drift: A Portrait of Robert Alan Jamieson "/> ٢- بيان مسئله ادبيات معاصر، فقدان ، پريشاني و اضطراب محسوس زندگي امروزي را، که نشأت گرفته از سير تحولات پست مدرنيسيم است ، کمتر به منزله بازنمايي تنش هاي هويتي-اجتماعي و بيشتر به منظور ترسيم الگويي براي بودن در ميان اين بحران ها به تصوير ميکشد.
اينکه در ميان مجموعه حکايات مدارک و نامه ها و ديگر نوشته هاي رمان حقيقتي فراتر از آنچه در خوانش اول به چشم ميخورد، ادعايي است که از زبان شخصيت هاي داستان از جمله کشيش نيکول ، ديويد کانينگهام و حتي ويراستار درون داستاني که «جيميسون » نام دارد، شنيده ميشود.