چکیده:
تمدن مجموعهای از نظامهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و .. است که در آن انسان ها بر اساس جهان بینی خویش به دنبال رشد مادی و معنوی در جهت غایات مطلوب هستند. تمدن سازی نیازمند تعیین اولویت ها است. کدام یک از این نظام ها در اولویت اصلاح قرار دارند؟ ادعای مقاله حاضر این است که بر اساس نظریه حدوث جسمانی نفس، اصلاح و ترمیم روابط اقتصادی در اولویت است. زیرا بر اساس نظریه جسمانیةالحدوث بودن نفس، نفس بر اثر استکمال همین مادة بدنی ایجاد شده و تکوین آن از مواد و عناصر همین عالم است. از سوی دیگر، بر اساس دیدگاه صدر المتألهین هفت چیز در اختلاف اغراض و اهداف انسان ها دخیل است: طینت، وضعیت والدین، اختلاف در چیزی که نطفه از آن تکون مییابد، اختلاف در تغذیه، اختلاف احوال آنها در تأدیب، وجود معلم خصوصی، اختلاف در میزان تلاش در تزکیة نفس. اولین عامل، طینت انسان است که بسیار وابسته به اقتصاد خانواده است که از چه راهی کسب و کار خود را دنبال میکند. همچنین عامل سوم و چهارم نیز به امر مهم اقتصاد پرداخته است. نتیجه اینکه اگر حدوث نفس از جسم آغاز می شود و عوامل اقتصادی و تغذیه طیب و حلال در ماده و نطفه انسانی تأثیر گذار است، اقتصاد خرد و کلان جامعه علی رغم اصیل نبودن پایه است. چنانکه ریشه هبوط و انحطاط تمدن نیز در حوزه اقتصاد نهفته است.
Civilization is a set of political, cultural, economic, etc. systems in which human beings, based on their worldview, seek material and spiritual growth towards the desired ends. Civilization requires setting priorities. Which of these systems is a priority for reform? The claim of the present article is that according to the theory of the physical occurrence of the soul, the correction and repair of economic relations is a priority. Because according to the theory of the physicality of the soul, the soul is created by the completion of this bodily substance and its formation is from the materials and elements of this world.On the other hand, according to the view of Sadr al-Muta'allehin, seven things are involved in the difference of human intentions and goals: nature, the condition of the parents, the difference in what the sperm springs from, the difference in nutrition, the difference in their condition in discipline, the existence of a tutor. Differences in the amount of effort in self-cultivation. The first factor is the human nature, which is highly dependent on the family economy, how it runs its business. The third and fourth factors also deal with the important issue of economics. The conclusion is that if the origin of the soul starts from the body and economic factors and good and halal nutrition are effective in human matter and sperm, the micro and macro economy of society is in spite of the lack of originality of the base. As the root of the decline and decline of civilization lies in the field of economics.
خلاصه ماشینی:
کدام يک از اين نظام ها در اولويت اصلاح قرار دارند؟ ادعـاي مقالـه حاضـر ايـن تاريخ دريافت : است که بر اساس نظريه حدوث جسماني نفس ، اصلاح و ترميم روابط اقتصادي در اولويت اسـت .
نتيجه اينکه اگر حدوث نفس از جسم آغاز مي شود و عوامل اقتصـادي و تغذيـه طيـب و حلال در ماده و نطفه انساني تأثير گذار است ، اقتصاد خرد و کلان جامعه علي رغـم اصـيل نبـودن پايـه است .
اگر کسي نظريه حدوث جسماني نفس را بپذيرد، از ميان اين سازه هاي سـه گانـه قاعـدتا بايـد نظام اقتصادي را در اولويت اصلاح در جهت تمدن سازي قرار دهـد.
اگر اقتصاد حلال به عنوان پايه تمدن شکل بگيرد مردماني تربيت خواهند شد کـه بـه سـهولت ساير نظام هاي اجتماعي اسلام را پذيرا خواهنـد شـد و اساسـا تربيـت انسـان کـار چنـدان دشـواري نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١٧ نخواهد بود.
بنـابراين بـراي روشن تر شدن چرايي تقدم نظام اقتصادي بر ساير ساختارهاي اجتماعي و نيز چگونگي دخالت آن در شکل گيري تمدن نوين اسلامي ضروري است به عوامل دخيل در شخصـيت انسـاني بـر اسـاس نظريه حدوث جسماني نفس اشاره شود.
بنـابراين مسـائل و نهادهـاي اقتصادي از پايه هاي شکل گيري تمدن بشري است و به گفتۀ شهيد مطهري: «حقيقت اين است کـه سير تکاملي انسان از حيوانيت آغاز ميشود و به سوي انسانيت کمال مييابد اين اصل ، هم دربـاره فرد صدق ميکند و هم درباره جامعه .