چکیده:
Muslims are consensus on the principles of Islamic beliefs (‘usūl), though wide differences have appeared among them on the secondary beliefs (furūāt), including the infallibility (‘isma) of the prophets, especially the holy Prophet of Islam (PBUH). Some believe in the fallibility of the prophets and hence the holy Prophet of Islam, referring to some verses of the Holy Qur’an. They argue that although the prophet’s infallibility can be proved by rational reasons, rather than the words from God Almighty, as he himself took them from Him, if there are verses indicating the fallibility, then such infallibility shall be criticized and refuted through such verses. In this article, based on the analytical-citation method, different opinions on the holy Prophet’s (PBUH) immune from sin and their evidences are mentioned. In addition, the verses argued by the critics of the infallibility of the Prophet are mentioned. An investigation of the interpretations of these verses show that they not only do not indicate to this claim, but also prove the infallibility of the Holy Prophet (PBUH) at the highest level.
مسلمانان در اصول عقاید اسلامی، وحدت نظر دارند، ولی در
میان ایشان اختلاف های گستردهای در عقاید فرعی پدید
امده است که از جمله انها اختلاف در عصمت پیامبران و
اختلاف نظر در عصمت رسول اسلام)ص( از گناه و گستره
ان است. گروهی به عدم عصمت انبیاء و پیامبر گرامی اسلام
باور دارند و برای این باور به ایاتی از قران کریم استدلال
میکنند، زیرا اگرچه عصمت پیامبر از گناه، باید با دلایل
عقلی ثابت شود، نه با سخنانی که اورنده ان از سوی خدای
متعال، خود اوست، ولی در صورت اثبات وجود ایاتی که دال
بر عدم عصمت باشد، چنین عصمتی زیر سوال میرود و
میتوان وجود ان را با استدلال به این ایات رد کرد. در این
مقاله با روش استنادی - تحلیلی نظرهای مختلف، درباره
عصمت پیامبر اعظم از گناه و دلایل باورمندان به انها،
همچنین ایاتی که ادعا شده، از انها عدم عصمت پیامبر
اسلام از گناه برداشت میشود، ذکر شده و با بررسی تفاسیر
ارايه شده از انان، ثابت میشود که این ایات، نه تنها بیانگر
ادعای مذکور نیستند، بلکه نشان دهنده عصمت پیامبر
اکرم(ص) از گناه، در بالاترین سطح هستند.