چکیده:
در فلسفه اخلاق کانت آنچه ضامن اخلاقی بودن اعمال است همانا نیت و انگیزه فاعل است، اما نیت به خودی خود نمی تواند اخلاقی بودن اعمال را تضمین کند، بلکه لازم است تکلیف، قواعد اخلاقی و نیت با هم مطابقت داشته باشند تا بتوان آنها را اخلاقی دانست. وی با توجه به ساختار خاص ذهنی انسان بر این باور است که هرچند در نگرش دقیق فلسفی کوشیده میشود تا همه عناصر اصلی موثر بر فعل اخلاقی شناسایی شود، با اینهمه میتوان فرض کرد که عناصر پنهانی درصدور افعال اخلاقی وجود دارد که نمی توان همه این انگیزه ها و الزامات را احصاء کرد.این مقاله به روش کتابخانه ای و از منظری تحلیلی- توصیفی فراهم آمده و در صدد است تا ضمن تبیین فرایند صدور فعل اخلاقی از نظر کانت، و تأکید بر عناصری مانند: انگیزه ها، الزامات، نیت و تکلیف، نشان دهد که به رغم اینکه کانت جوهره اصلی فعل اخلاقی را پیروی از قانون اخلاق و ادای وظیفه میداند، ملاحظاتی مانند احترام به قانون اخلاقی را عنصری میداند که عمل به وظیفه را ایجاب میکند.فهم درست عنصر احترام در عمل اخلاقی موضوعی است که مناقشاتی را میان کانتشناسان سبب شده است.
In Kant's philosophy of morality, what guarantees the morality of actions is the intention and motivation of the doer, but intention alone cannot guarantee the morality of actions. To know. Given the specific structure of the human mind, he believes that although in a strict philosophical approach one tries to identify all the main elements influencing a moral act, it can nevertheless be assumed that there are hidden elements in the course of moral actions. Not all of these motivations and requirements can be enumerated.This article has been prepared in a library method and from an analytical-descriptive perspective and seeks to explain the process of issuing a moral act from Kant's point of view, and to emphasize elements such as motives, requirements, intentions and tasks, which despite Kant considers the main essence of a moral act to be the observance of the law of ethics and the performance of duty, and considers considerations such as respect for the moral law as an element that necessitates the performance of duty. It has caused controversy among cantologists.