چکیده:
هدف این پژوهش ارائه دیدی تقریبا جامع از تاثیر مصالح اصلی طبیعی و قابل رویت معماری و با نگاهی پدیدارشناسانه به آن (از منظر پدیدارشناسانی چون مرلوپونتی) در هویت بخشی به معماری است. روش پژوهش حاضر کیفی است که بر اساس نظریات محققین و معماران مطرح در ارتباط با پدیدار شناسی و ادراک فضا مورد بررسی و مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت. در بررسی مبانی نظری تحقیق پیش رو ابتدا پدیدارشناسی را از منظر کلیه نظریه پردازان از ابتدای پیدایش آن مورد بررسی قرار گرفته و با بررسی مبانی نظری ارائه شده توسط معمارن نظریه پرداز در زمینه پدیدار شناسی، مفاهیم پدیدار شناسی درحوزه معماری رویکرد قابل استناد به بحث مصالح، جمع بندی شده است. بر اساس یافته های پژوهش حاضر، حس بینایی و سایر حواس به ویژه حس لامسه و ادراکات ذهنی در تعیین مصالح مورد استفاده بسیار حائز اهمیت هستند. همچنین در ارزیابی های این پژوهش این نتیجه حاصل می شود که به جهت هویت دهی مناسب به طراحی معماری، انتخاب مصالح می بایست در نخستین گام های طراحی معماری با توجه به رویکردهای پدیدارشناسی آنها صورت گیرد و توجه به نمادهای مرتبط با هر یک از مصالح و مسایل روان شناختی محیطی آنها نیز در به کارگیری موثرتر آنها در کالبد فضای معماری تاثیر گذار است.
The aim of this research is to present an almost comprehensive view of the influence of the main natural and visible materials of architecture and with a phenomenological view of it (from the perspective of phenomenologists such as Merleau-Ponty) in giving identity to architecture. The method of the current research is qualitative, which will be investigated, compared and analyzed based on the ideas of prominent researchers and architects in relation to phenomenology and perception of space. In examining the theoretical foundations of the upcoming research, phenomenology has been examined from the perspective of all theoreticians since its inception, and by examining the theoretical foundations presented by theorist architects in the field of phenomenology, the concepts of phenomenology in the field of architecture can be cited as an approach to the discussion of materials. , is summarized. Based on the findings of the current research, the sense of sight and other senses, especially the sense of touch and mental perceptions, are very important in determining the materials used. Also, in the evaluations of this research, it is concluded that in order to give a proper identity to architectural design, the selection of materials should be done in the first steps of architectural design according to their phenomenological approaches and pay attention to the symbols associated with each of the materials and Their environmental psychological issues are also effective in their more effective use in the body of the architectural space