چکیده:
به دنبال دگرگونی در حوزه های سیاسی و اجتماعی عصر قاجار، نوعی تغییر هم در تاریخنگاری این دوره به وجود آمد و مورخان به تأسی از آیین آذرکیوانیان و متون دساتیری، به جای نگارش تاریخ عمومی بر اساس متون اسلامی به باستانگرایی و پیروی از روایتهای ایرانی پرداختند. هدف از نوشتن این مقاله بررسی تأثیر متون دساتیری بر تاریخ سلاطین عجم وقار شیرازی میباشد. روش مطالعه کتابخانه ای و تحلیلی ـ توصیفی می باشد .حاصل پژوهش نشان می دهد که وقار شیرازی هم چون بسیاری از مورخان هم عصر خویش در نگارش تاریخ سلاطین عجم، تحت تأثیر متون دساتیری بوده و از کتاب های پیروان آذرکیوان و بخصوص شارستان چهارچمن بسیار استفاده کرده است. استفاده از واژگان دساتیری، عرفان و فلسفه و دیگر اعتقادات آیین این فرقه به خوبی در تاریخ سلاطین عجم مشهود میباشد. با این که وقار در نگارش تاریخ سلاطین عجم از شاهنامه فردوسی و روضهالصفای میرخواند هم استفاده کرده، اما به نظر میرسد که وی بیشتر از شارستان چهارچمن بهره گرفته است.
Following the change in the political and social spheres of the Qajar era, there was a change in the historiography of this period and historians based on the Azeri religion and Dessatiri texts, instead of writing general history based on Islamic texts to archeology and following the narrative The Iranians paid. The purpose of writing this article is to study the influence of Dasatiri texts on the history of the Ajam and Waqar kings of Shiraz. The study method is library and analytical-descriptive. The result of the research shows that the dignity of Shirazi, like many historians of his time in writing the history of the Ajam sultans, has been influenced by descriptive texts and has used the books of the followers of Azarkivan and especially Chaharchaman civilization. The use of Dasatiri words, mysticism and philosophy and other religious beliefs of this sect is well evident in the history of the Ajam kings. Although Waqar has used Ferdowsi's Shahnameh and Roza al-Safa in writing the history of Ajam sultans, but it seems that he has benefited more from the Chaharchaman civilization