چکیده:
دینداری بعنوان یکی از مهمترین ویژگی های هویتی ایرانیان، واجد تأثیرات مهم سیاسی بوده است. این تأثیرات با استناد به تحولات تاریخی معاصر، آشکارا از خلاق بودن این ویژگی هویتی در ساخت اجتماعی واقعیت های سیاسی در ایران حکایت می کند.تحقیق حاضر ضمن استوار نمودن چارچوب تئوریک خود با نظریه جنگ های فرهنگی، که حاصل کار هانتر (1991; 2006) و وثنو (1988) می باشد. بدنبال تحلیل جامعه شناختی تأثیر دینداری بر رفتار انتخاباتی در دو مفهوم گرایش رأی دهی و مشارکت در انتخابات می باشد. روش تحقیق این پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه است. جامعۀ آماری پژوهش را جوانان 40-22 سال شهر زنجان تشکیل می دهند که حداقل در سه انتخابات سراسری شرکت داشته اند. از میان این جامعۀ آماری 377 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بعنوان نمونۀ آماری تحقیق انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های تحلیلی ( رگرسیون خطی و لجستیک) استفاده شده است. نتایج بدست آمده، نشان می دهد که. میزان دینداری جوانان ، تأثیر معنی داری بر رفتار انتخاباتی آنان دارد. به گونه ای که جوانانی که میانگین دینداری بالایی دارند، گرایش به اصول گرایان داشته ومشارکت بیشتری در انتخابات نموده اند.
Religiosity has had important political effects as one of the most important features of Iranian identity. These effects based on contemporary and historical developments, indicate clearly the dynamic and creative nature of this identity in the social construction of political realities in Iran. The present study applies Hunter (1991; 2006) and Wuthnow’s (1988) theory of cultural wars to investigate the impact of religiosity on electoral behaviors in terms of voting tendency and participation in elections. The statistical population of the study consists of young people aged 22-40 who have participated in at least three general elections. From this statistical population, 377 people were selected by multi-stage cluster sampling as the statistical sample of the research.. Linear regression and logistics were used to analyze the data. The results show that the Degree of religiosity of youth has a significant effect on their electoral behaviors in terms of voting Tendency and participation in elections. So that, the youth who had a high average religiosity tended to the fundamentalists and Participate more in elections.