چکیده:
امروزه بسیاری از پوشش های سنتی اقوام ایرانی با ظهور جلوه های جدید رنگ و طرح های گوناگون شهری، تبدیل به صنایع دسـتی شـده انـد و بیشتر گونه های آن را باید در موزه های مردم شناسی و باستان شناسی یافت. با توجه به تنوع بالای پوشاک سنتی در کشور ایران، اگر در جهت احیا و تقویت تولید این نوع پوشاک، برنامه ریزی و سرمایه گذاری های کلان انجام گیرد، کشور ایران می تواند به مقصدی جذاب برای گردشگری مد در جهان تبدیل شود و گردشگران علاقه مند به پوشاک سنتی ایرانی را از همه جای جهان به خود جذب کند. در این راستا، پژوهش حاضر، با هدف تبیین نقش احیای پوشاک سنتی اقوام یزدی و زرتشتی در توسعه گردشگری مد، صورت گرفته است. روش انجام پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و با استناد به مطالعات کتابخانه ای نگارش یافته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که، احیای پوشاک سنتی، به خصوص پوشاک سنتی اقوام یزدی و زرتشتی، در جهت توسعه گردشگری مد، اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و زیست محیطی، برای کشور و جامعه مقصد به همراه دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به تنوع بالای پوشاک سنتی در کشور ایران، اگر در جهت احیا و تقویت تولید این نوع پوشاک، برنامه ریزی و سرمایه گذاری های کلان انجام گیرد، کشور ایران می تواند به مقصدی جذاب برای گردشگری مد در جهان تبدیل شود و گردشگران علاقه مند به پوشاک سنتی ایرانی را از همه جای جهان به خود جذب کند.
نتایج پژوهش نشان می دهد که، احیای پوشاک سنتی، به خصوص پوشاک سنتی اقوام یزدی و زرتشتی، در جهت توسعه گردشگری مد، اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و زیست محیطی، برای کشور و جامعه مقصد به همراه دارد.
در راستای مباحث مذکور، این سوال مطرح می شود که احیای پوشاک سنتی یزدی و زرتشتی چه نقشی در توسعه گردشگری مد در کشور ایران دارد؟ 2- مبانی نظری 2-1- پوشاک سنتی از زمان کهن، مقوله پوشش، ارزش خاص و ویژه ای برای بشر داشته است و بی تردید نقش بسیار مهمی نیز در فرهنگ و تمدن بشری بازی می کند.
جدول ۲-پیشینه مطالعات داخلی و خارجی مرتبط با موضوع پژوهش نویسنده, عنوان, نتایج, سال داودی رکن آبادی و همکاران, تحلیل جامعه شناختی پوشش روزمره و آیینی زنان در میان اقلیت های مذهبی، مطالعه موردی: زرتشتیان و مندائیان, زرتشتیان و مندائیان با داشتن پوششی متحد الشکل، گرایش بالایی به حفظ هویت قومی از طریق پوشاک دارند، البته این گرایش به پوشش سنتی غالبا محدود به مراسم و اجتماعات خصوصی آنان است و در زندگی روزمره پوششی همانند سایر ایرانیان را ترجیح می دهند.