چکیده:
علوم انسانی بومی مطلوب برای ایران، علوم و روشهایی هستند که محصول فعالیتهای علمی و براساس فرهنگ، باورها و نیازهای جامعهی ایران به وجود آمده و معطوف به حل مسائل و مشکلات جامعهی ایران باشند. بنابراین، مسائل باید بومی طراحی شوند و یا نظریات به شیوهای درست و متناسب با فرهنگ و آیین کشور بومیسازی شوند، تا از آنها نتیجه مطلوب بدست آید. منظور از بومیسازی نظریه کنترل اجتماعی جرم (هیرشی) بهرهمندی از سیاستها و تدابیر منبعث از این نظریهها در زمینهی پیشگیری و کنترل جرم است. هدف از بومیسازی این نظریه، بومیزه کردن نظریه میباشد، زیرا نظریه از آنِ کشور خود نیست و بر مبنای مسئلهی کشورهای دیگر، شکل گرفته و بر اساس بنیانهای اعتقادی و فرهنگی آن کشور به پیش رفته و راه حل ارائه داده است، در این صورت باید یک ظاهر بومی به آن بدهیم که در اصل بومیزه شود، ولی ماهیت آن عوض نمیشود. در نتیجه باید در بومیسازی این نظریه چهارچوبها و جهتهای کلی را از اسلام بگیریم و روح و جوهره آموزههای اسلامی را به مثابه مغز علوم انسانی و اجتماعی معیار قرار دهیم.
خلاصه ماشینی:
٣- اسلاميسازي شرط لازم براي بوميسازي نظريه کنترل اجتماعي با توجه به اصل چهارم و دوازدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، که قانونگذار در اصل چهارم ، بر منطبق بودن کليه ي قوانين و مقررات با موازين اسلامي تاکيد کرده و در اصل دوازدهم ، دين اسلام را به عنوان دين رسمي کشور معرفي کرده و اين اصل را الي الابد غير قابل تغيير دانسته ، با ذکر اين اصول ، اهميت دين اسلام در کشور ايران نمايان ميشود.
١-٤اعتقاد به توحيد عامل اصلي بوميسازي نظريه کنترل اجتماعي با توجه به بند اول اصل دوم قانون اساسي که يکي از پايه هاي نظام جمهوري اسلامي ايران را ايمان به خداي يکتا (لا اله الا الله ) و اختصاص حاکميت و تشريع به او و لزوم تسليم در برابرامر او مي داند، اعتقاد به توحيد در کنترل رفتار افراد، نقش مهمي را ايفا ميکند.
بنابراين در بوميسازي نظريه کنترل اجتماعي جرم و ساير نظريات ، بايد اين امر مهم که اعتقاد به توحيد و يکتاپرستي است ، مورد توجه قرار گيرد، زيرا تمسک به ريسمان الهي بر اساس آيات قرآن عامل تلطيف قلوب و ايجاد برادري در جامعۀ ديني ميشود که اين موارد، پشتوانۀ همبستگي و استحکام جامعۀ ديني خواهند بود.
و اين اعتقادات و باورها در آموزه هاي اسلامي، در اصل دوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مشهود است که ايمان به توحيد و يگانگي خداوند، اعتقاد به رسولان الهي و اعتقاد و باور به معاد و روز حسابرسي به عنوان پايه هاي بوميسازي نظريات کنترل اجتماعي جرم هستند.