چکیده:
تنوع و پیچیدگی رفتاری در انسان و هدایت ان در مسیر کمال، از اهم مسائل علوم تربیتی محسوب میشود. خطاهای کم و بیش انسان در عرصههای مختلف زندگی، و شناسایی راهکارهای اصلاح آن، از دیرباز موضوع مورد توجه اندیشمندان حوزه تربیت بوده است. اسلام نیز که هدف از خلقت انسان را تعالی و کمال او میداند، این امر مهم را سرلوحه آموزههای خود قرار داده است و در سیره پیامبر و امامان معصوم متجلی ساخته است. چون «تصحیح خطا و اشتباه» نیاز به تخصص و تعهد دارد، و بیتردید داشتن الگوی حسنه و انتخاب شیوه درست و مناسب، در موفقیت برخورد با خطا، تاثیر بسزایی دارد؛ این مقاله با هدف شناخت بعدی از ابعاد اخلاقی و تربیتی پیامبر گرامی اسلام در مواجهه با خطا و خطاکاران و در صدد دستیابی به اسلوبها و روشهای اصلاحی ایشان به عنوان الگوی عملی تربیتی در تصحیح اشتباهات نگارش یافته و به روش کتابخانهای و به شیوه توصیفی ـ تحلیلی به تبیین مساله میپردازد؛ یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که موفقترین روش اصلاحی، یادگیری الگویی است و پیامبر (ص)، با اتصال به کانون الهی و تحت نظارت وحی، به عنوان نیکوترین الگو، بهترین روشها در مواجه با خطا داشتهاند؛ اصلاح تصور خطا، مقدم بر اصلاح عمل خطاست؛ بهرهگیری از افکار عمومیبرای تصحیح اشتباهات و خطاها؛ و توجه به اثر اصلاح خطا، و تسامح با خطار نادم و رفع سوء پیشینه از او از جمله یافتههای این پژوهش است.
Diversity and complexity of behavior in human beings and guiding them to the path of perfection is one of the most important issues in educational sciences. Islam, which considers the purpose of human creation as his transcendence and perfection, has made this important matter the headline of its teachings and has manifested it in the life of the Prophet and the infallible Imams. Because "error correction" requires expertise and commitment, and undoubtedly having a good model and choosing the right and appropriate method, has a great impact on the success of dealing with error; This article aims to further understand the moral and educational dimensions of the Holy Prophet of Islam in the face of mistakes and wrongdoers and seeks to achieve his corrective methods and methods as a practical educational model in correcting mistakes and written in a library and descriptive manner. An analysis explains the problem; The findings of this study indicate that the most successful corrective method is model learning and the Prophet (PBUH), by connecting to the divine center and under the supervision of revelation, as the best model, had the best methods in the face of error; Correcting the perception of error precedes correcting the act of error; Utilizing public opinion to correct mistakes and errors; And paying attention to the effect of error correction, and tolerance with remorse and eliminating his bad background are among the findings of this research.